Wednesday 22 May 2013

SAYA DAN KELUARGA SEDANG BAIKOT AIR ASIA, QUEENS PARKS RANGER DAN PRODUK KELUARAN ORANG CINA. ANDA BAGAIMANA?




Asran Osman Rani, CEO Air Asia X, buat bodoh aje walaupun menerima banyak `makian’ dari orang Melayu. Beliau ugut yang Air Asia X tidak akan menempah iklan di Utusan Malaysia ekoran pertanyaan Utusan Malaysia kepada orang Cina mahu apa lagi. Keceluparan mulutnya menjemput pelbagai  reaksi. Penulis katakan sekali lagi, sepandai pandai mana pun orang yang riak dan takbur, akan membuat `wrong decision’. Apabila berlakunya keputusan salah, ia menjemput `business opportunity’ kepada orang lain dan juga pesaing.

Baru baru ini Kelab Veteran UMNO yang mempunyai 750,000 ahli melancarkan kempen ala `Air Asia Last’. Semalam CEUPEC join the club untuk turut membaikot Air Asia ekoran insiden di Vietnam. 

Penulis hendak komen tentang tabiat orang Melayu ia itu Melayu selalu dikaitkan dengan:-
 `tidak sungguh sungguh’ 
`tidak serious’
 `orang Melayu lebih kurang’ 
`tak apa lah’
`malas nak campur’

Tabiat inilah yang menyebabkan orang Melayu di tindas dan dihina. Kalau pun kita tidak pegang ekonomi, kita boleh guna kuasa membeli terhadap peniaga Cina.

Jesteru itu, sokonglah gesaan kekawan orang Melayu membaikot Air Asia dan produk barangan Cina. Penulis dah lama baikot produk orang Cina. Sekarang nak tambah satu lagi Air Asia. Bukan sahaja Air Asia, Penulis telah mengambil ketetapan untuk tidak menonton perlawanan bola sepak yang melibatkan Queen Parks Ranger. Padan muka QPR terkeluar dari Liga Perdana Inggeris. 

Kepada pengurusan MalindoAir, ambilah peluang ini. Peluang niaga mendatang kerana kesilapan Air Asia. Perbanyakkan fleet dan destinasi dalam negeri dan luar negeri. Jump start mana yang patut. Harap Malindo Air tidak se riak Air Asia. Mereka lupa jasa orang Melayu. 

2 comments:

  1. sekali aku sumpah air asia, qpr terus tergelincir dari epl. kalau aku sumpah ceo dia, habis terhempas semua kapal terbang air asia. tu yg aku terkemut-kemut nak sumpah ke tidak....

    ReplyDelete
  2. heheheh
    Ramai penumpang (kerana tidak mahu baikot atau terpaksa naik AirAsia due to connectivity) yang tidak bersalah.

    ReplyDelete