Wednesday 26 February 2014

AKHIRNYA BN TUNJUKKAN KE `WANITAAN’ NYA



Hari Jumaat 21 Februari 2014 yang, Tan Sri MuhyiddinYassin, selaku Timbalan Pengerusi BN, mengumumkan mantan Timbalan Menteri Datin Paduka Chew Mei Fun, merangkap Naib Presiden MCA di cadangkan menjadi calon BN di PRK N25 Kajang. Setelah sekian lama bersikap `tunggu dan lihat tetapi membuat penyelidikan’, akhirnya BN bersedia menampilkan calonnya.

Penulis pernah mencadangkan aktivis sosial Tan Sri Lee Lam Thye dipujuk menjadi calon BN kerana ketokohan beliau di dalam masyarakat Cina. Walaubagaimanapun MCA lebih tahu situasinya.

Pemilihan Datin Paduka bersesuaian juga dan mampu bersaing sebagai `underdog’ dengan Anwar Ibrahim. Datin Paduka seorang yang popular di kalangan wanita, lebih muda berbanding Anwar Ibrahim yang sudah 66 tahun dan sedang `sakit pinggang’. Beliau juga seorang yang berpegang kepada janji. Beliau menjanjikan akan meletakkan jawatan jika beliau gagal di pilih ke jawatan strategik dalam MCA. Beliau meletak jawatan. Anwar Ibrahim pula berjanji untuk bersara politik jika Pakatan Rakyat kalah PRU13 tetapi beliau tidak berbuat demikian kerana BN menipu untuk menang. Begitu yakin sekali sehinggakan meminta Naib Presiden Indonesia, Yusuf Kalla menjadi orang jurucakap untuk berunding dengan Datuk Sri Najib. Sesungguhnya Anwar Ibrahim telah menipu rakyat.

Penulis sarankan BN berhati hati dengan PKR dan Anwar Ibrahim’s surprises. Beliau boleh membuat keputusan tidak bertanding dan menggantikan orang lain seperti Rafizi. Maka akan salah lagi strategi BN.

Penulis hendak BN menang tetapi kita kena terima kenyataan bahawa pendakian gunung itu terlalu sukar dan memenatkan. Anwar Ibrahim sedang popular dek kerana kes Mahkamah Rayuan yang di `highlight’ siang dan malam. Masalahnya semakin di `highlight’ semakin ramai yang mengundi Anwar Ibrahim. Semakin menebal  tanggapan yang BN cuba menamatkan kareer politiknya. Beliau berjaya BN menindas orang politik seperti beliau dan wajib di halang.

Anwar Ibrahim berjaya mewujudkan kemarahan penyokong PKR dan rakyat Selangor dengan menuduh Tan Sri Khalid Ibrahim menaja Datuk Zaid Ibrahim. Datuk Zaid berpendapat Tan Sri Khalid telah mendapat kepercayaan rakyat Cina Selangor untuk mentadbir Selangor.


Penulis harap dengan sokongan apa yang ada kepada BN serta strategi kempen `turun kos sara hidup’, tanpa pemberian peruntukan dan jamuan besar besaran, BN  akan dapat memalukan PKR dan Anwar Ibrahim (jika bertanding) dengan mengurangkan majoriti terdahulu.



No comments:

Post a Comment