Friday 21 February 2014

PAS MENANG DI MELAKA KERANA WARONG TOMYAM BERSEPAH.



Di dalam PRU13 yang lalu, PAS dan PKR mencatitkan sejarah kerana berjaya menawan DUN Bukit Baru dan sekali gus Parlimen Bukit Katil, memadamkan terus kecemerlangan dan kewibawaan Datuk Seri  Mohd Ali Rustam.

Ada kebenarannya yang 90 peratus pengundi Cina mengundi Pakatan Rakyat tetapi ramai juga pengundi Melayu yang bersempati dengan PAS turut memburukkan keadaan.

Melaka mempunyai ramai penduduk yang berasal dari Kelantan dan Selatan Thailand. Selain daripada bekerja di kilang, majoriti mereka berniaga warong TomYam dan segelintir restoran TomYam.


Warong TomYam bermaksud mereka menjalankan bisnes di atas bangunan yang didirikan atas tanah atau ruang tepi, manakala Restoran TomYam bererti bisnes di jalankan di dalam rumah kedai.

Warong TomYam tumbuh bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Di kawasan persimpangan Cheng Petronas hingga CIMB sahaja, terdapat 2 restoran TomYam dan 3 warong TomYam. Di sepanjang jalan Bukit Rambai ke Tanggabatu ada 6 warong TomYam.

Kebanyakan pelanggannya adalah mereka yang mempunyai saudara mara yang berasal dari pantai timor dan sekarang ini orang pantai barat pun sudah menyukai TomYam.

Selain daripada percakapan pantai timor, hampir kesemua warong dan restoran TomYam mempunyai TV. Mereka akan menonton perlawanan bolasepak yang melibatkan pasukan Kelantan, Terengganu dan Pahang. Mereka memberikan sokongan kepada pasukan mereka dan tidak kepada negeri Melaka walaupun tinggal dan mencari makan di sini.

Di sinilah fahaman PAS digerakkan secara tidak nyata. Mereka kelihatan gembira dengan Kerajaan negeri tetapi berdasarkan percakapan rakan rakan rapat dengan mereka serta tindak tanduk, mereka adalah penyokong PAS dan berperanan menyebarkan pengaruh PAS. Di sinilah kekurangan BN/UMNO. Mereka terleka untuk mendekati Warong dan Restoran TomYam.

Penulis cadang perketatkan pengeluaran lesen Warong TomYam tetapi galakkan mereka menjalankan Restoran TomYam. Warong tidak sesuai lagi di Melaka yang indah ini. Kelazimannya, mutu pembuatannya buruk. Lokasinya berhampiran sangat dengan longkang dan berbau. Berada di tanah rezab Jabatan Perparitan dan Saliran. Bekalan air dan elektrik tidak sempurna. Tandas nya meloyahkan. Ada pekerja tinggal di dalam warong tersebut. Ada pekerjanya walaupun bersaudara mara tidak mempunyai dokumen perjalanan dan pekerjaan yang sah. Pakaian, rambut dan kuku mereka tidak mengutamakan kebersihan. Melaka tidak memerlukan `penyebar’ dan pensempati PAS yang berselerak di Warong dan Restoran TomYam.

Melaka (kawasan Bukit Rambai dan Tg Minyak) mempunyai ramai penduduk yang berturunan Kemboja tetapi bisnes mereka tertumpu kepada bisnes kain dan tudung. Mereka ini berkenderaan besar menjela juga. Tetapi secara amnya mereka `mengampu’ Kerajaan BN berbanding dengan pengusaha Warong/Restoran TomYam. Penulis kuatir penguasa TomYam


Penulis terdahulu menulis isu yang sama di sini. 
http://nasirwise.blogspot.com/2013/06/restoran-dan-warong-tom-yam-di-melaka.html

No comments:

Post a Comment