Monday 17 February 2014

DOLLAH SALLEH WAJAR DI PERTIMBANG JAWATAN JURULATIH HARIMAU MALAYA



Tahun lepas, Pahang Darul Makmur di bawah Ketua Jurulatih Dollah Salleh menjadi Juara Piala Malaysia 2013, mengalahkan Kelantan 1-0. Selepas tamat musim, Dollah Salleh di lamar oleh PDRM.


PDRM musim lalu dibawah K.Thaivannathan atau Nalathamby A/L Ramasamy (tidak pasti) kurang menyerlah menduduki tempat ke 7 daripada 12 pasukan. Mendapat 25 mata daripada 22 perlawanan. Sarawak di tempat pertama dan mencatitkan 58 mata. Antara pemain di dalam barisan PDRM musim lalu ialah Wilfred A/K Jabun, Mohd hafis, Mohamad Amir, Mohd Fazli, Mohamadou Sumarh dan lain.

Dengan kebijaksanan  Dollah Salleh dan Azman Adnan, mereka membentuk sebuah pasukan yang baik dan seimbang. Pencapaiannya setakat ini amat membanggakan. Terakhir, PDRM mengalahkan Perlis 7-1. 

Dari segi pengalaman, Dollah Salleh pernah menyarung jersi penyerang Malaysia buat seketika. Begitu juga dengan Azman yang bermain untuk Selangor dan Malaysia buat sekian lama. Strategi `menyerang’ PDRM mungkin telah membuahkan hasil.


Penulis rasa Dollah Salleh wajar di beri peluang dan di angkat menjadi Ketua Jurulatih Harimau Malaya secara kontrak selama 2 tahun. Ia mungkin menjimatkan kewangan FAM dan `local touch’. Tidak perlu kita menggunapakai jurulatih luar negara tetapi FAM perlu banyakkan latihan persahabatan dengan pasukan luar Negara atau menyertai Liga negara jiran. Mungkin ini pendekatan yang lebih baik. Jika FAM bersedia membelanjakan RM2.7 juta untuk 3 tahun untuk jurulatih dari Perancis, wang ini boleh dibelanjakan memberikan pendedahan luar negara (friendly match, tournament dan league) kepada lebih ramai pemain berbakat Malaysia.

No comments:

Post a Comment