Thursday, 6 February 2014

TRAGEDI BOT KARAM SUDAH BERLAKU DI SARAWAK DAN BOLEH TERJADI DI MELAKA RIVER CRUSIE JIKA…..


Tragedi bot karam kerap berlaku di Sarawak lebih lebih lagi semasa musim tengkujuh di Pantai Timur atau akhir dan awal tahun di Sabah dan Sarawak. Hujan lebat berlaku di Sarawak sehinggakan ia di landa banjir teruk baru baru ini. Selain itu, pengangkutan laut merupakan pengangkutan yang utama di Sarawak. Banyak nyawa terkorban (lemas) seolah olah penduduk Sarawak reda kerana kesemua tradegi berlaku, mangsanya tidak memakai jaket keselamatan.

Untuk pengetahuan, tahun 2012-2013, Penulis sering ke Daro mengendalikan sebuah projek `zero waste water discharge’ untuk sebuah syarikat perladangan milik Kumpulan Rimbunan Hijau. Hampir setiap minggu penulis ke Sibu untuk memantau projek Kilang Memproses Tandan Kelapa Sawit dan `recycle waste water’ itu. Projek ini terletak di   Pulau Daro dan hampir 90 peratus Pulau tersebut ditanami pokok kelapa sawit. Untuk ke Daro, lebih pantas menaiki speed boat dari Sibu. Perjalanan mengambil masa 2 jam.  Menaiki kenderaan 4WD boleh tetapi perlu menaiki feri sebanyak dua kali.

Pelabuhan Sibu terletak di Sungai Rejang dan airnya berwarna cholat. Di sepanjang sungai ini banyak `sawmill’. Balak balak yang ditebang di pendalaman di angkut melalui sungai. Bot bot kena berawas untuk mengelakkan terlanggar batang balak yang terlepas daripada ikatannya.

Air semakin menghijau di muara sungai. Sungai Batang Lasso sangat luas dan bergelora. Kejadian bot karam yang mengorbankan 9 orang adalah berhampiran dengan projek `zero waste water discharge’ yang dimaksudkan itu.

Bercakap pasal air, bot dan jaket keselamatan, penulis teringat  Melaka River Cruise ( http://www.ppspm.gov.my/index.php/pelancongan/melaka-river-cruise ).  Melaka River Cruise sangat popular di Melaka dan difahamkan ia mempunyai 40 buah bot memberikan perkhidmatan pelancongan. Penulis harap Perbadanan Pengurusan Sungai dan Pantai Melaka (PPSPM), yang diketuai oleh Datuk Hj Baharom Majid melakukan pembaikan berjadual terhadap bot bot dan pastikan setiap penumpang atau pelancong memakai jaket keselamatan. Penulis ingin melihat Dato Baharom yang agresif dalam pemasaran, penampilan idea idea baru, promosi produk baru berkaitan River Cruise dan persediaan subjek keselamatan dan penyelamatan.

Penulis pernah menikmati River Cruise pada satu malam. Setiap penumpang diberikan jaket tetapi penulis mendapat jaket yang klip nya rosak. Rakan penulis yang badannya besar sedikit, tetapi jaket yang diberikan kecil. Harapan penulis agar anggota pekerja Perbadanan memberikan perhatian perkara kecil ini. Laksanakan `maintenance’ jaket keselamatan dan pastikan penumpang selesa memakai.

Seperkara lagi, setiap anggota pekerja bot terutamanya pemandu bot perlu menjalani kursus atau latihan berenang dan menyelamat. Jika berlaku sesuatu, apa langkah yang patut di ambil. Siren di bunyikan? Ada bot peronda penyelamat bersedia setiap masa atau standby? Sistem komunikasi tersedia? Ambulan sendiri atau pihak lain? Ada telefon kecemasan tersedia? Jika berlaku pertumpahan minyak, apa nak buat? Jika berlaku pelanggaran bot, apa dia `standard procedure’ nya?

Dengan pemanjangan sungai yang boleh dilayari, isu keselamatan menjadi lebih kritikal. Sistem penyelamat harus di `decentralise’ dimana pemandu bot dan pembantunya perlu melakukan penyelamatan sementara menantikan kedatangan pasukan  penyelamat sebenar.

Bot yang dinaiki kanak kanak adalah bot yang berrisiko tinggi. Ini adalah kerana mereka tidak pandai berenang.

Rumusannya, apabila ia melibatkan air, bot, penumpang, kesibokan lalulintas sungai, kecuaian manusia dll, Pengurusan wajar berwaspada dan senantiasa dalam `mode standby’.

Jangan mengutamakan bisnes dan kemajuan kewangan tetapi mengambil ringan soal keselamatan.


Harap tradegi bot karam tidak berlaku di Melaka River Cruise. Amin.

No comments:

Post a Comment