Monday 30 December 2013

AHLI POLITIK `TERLAJAK LARIS’ DAN GILA NAK JADI PM DAN KERAJAAN.



Parlimen Thailand sudah dibubarkan dan PRU dirangka bulan Februari 2014, setelah `mesyuarat rundingan rakyat’ diadakan diantara PM Thailand dengan parti politik, cendiakawan, NGO, parkar undang undang, polis tan tentera.

Namum, parti politik pembangkang utama merancang untuk membaikot PRU tersebut selagi pembaruan politik dan PRU di lakukan. Parti politik meminta parti pemangku PM, tidak bertanding dan macam macam lagi. Nampaknya mereka meniru usaha pembangkang Malaysia seperti menubuhkan pasukan pendesak BERSIH.

Hari Jumaat lalu, adalah hari penamaan calon di Thailand dan di adakan di Stadium. Penyokong parti pembangkang melakukan kepongan terhadap bakal calon parti pemangku PM di luar Stadium. Namum, diberitakan wakil calon menyusop masuk ke dalam Stadium jam 4 pagi.

Penulis merasa tindakan para pembangkang ini amat TIDAK DEMOKRATIK. Mereka meluangkan hak kemanusiaan dan pejuang demokrasi, tetapi hakikatnya mereka menggunakan rakyat untuk mencapai objektif politik mereka.

Diberitakan 35 parti politik akan bertanding di PRU Thailand.

Thailand sedang dilanda malapetaka manusia dan bukannya alam. Malapetakala daripada petunjuk perasaan di Bangkok dan malapetaka letupan bom di Selatan Thailand.

Walaupun kemungkinan pembangkang menang PRU, PM Thailand akan menghadapi kesukaran untuk membangunkan ekonominya. Pelabur dan pelancong akan menjauhkan diri. Apabila PM baru tadi gagal memandu ekonominya, rakyat di`pujuk’ atau `hasut’ untuk berada di jalanraya untuk mogok dan tunjuk perasaan. Kerajaan diguling dan PRU diadakan semula. Dan seterusnya.

Ada rakyat di Malaysia ingin meniru apa yang berlaku di Thailand. Mereka hendak mengulingkan kerajaan pada 31Disember 2013 sempena sambutan Tahun Baru di Dataran Merdeka. Pemimpin parti politik tidak kelihatan di sebalik gerakan ini tetapi rakyat tahu siapa yang `tergila laris’ ingin menjadi PM dan Kerajaan Malaysia.


Setakat pagi ini 26 Disember, 213 laporan Polis telah dibuat terhadap Kumpulan Mengulingkan Kerajaan pada 31 Disember nanti.

No comments:

Post a Comment