Tuesday 31 December 2013

PENGAKHIRAN KAREER YANG `KURANG SEDAP’ BUAT TAN SRI ALI HASHIM



Penulis merujuk kepada penulisan oleh Elly Fazaniza `An Insult to Johor Sultan? di The Sun, muka surat 2 bertarikh Disember 30, 2013 mengenai keberanian atau `gentlemen’ Tan Sri Muhammad Ali Hashim (Tan Sri Ali), Presiden Dewan Usahawan Islam Malaysia.


Penulis tiada niat untuk mencampuri `kecil hati’ masing masing kerana kedua dua insan amat penulis hormati.

Penulis mengulas `tekanan politik’ dan `tekanan istana’ di dalam perniagaan Perbadanan Johor atau Johor Corporation (JCorp), yang menyebabkan Tan Sri Ali semua meletakkan jawatannya di dalam JCorp dan Syarikat tersenarai dan tidak tersenarai.

Selepas Tan Sri Ali meletakkan jawatan, beberapa nama penganti telah dicadangkan. Kelazimannya budaya JCorp `prefer’ pegawai dalaman JCorp mengalas jawatan tersebut tetapi nama CEO Tabung Haji disebut sebut telah menerima perkenan Sultan Johor. Apabila Datuk Ismee menolak tawaran tersebut, barulah  nama Datuk Kamaruzaman ditonjolkan.

Pada pendapat penulis, antara faktor yang menyebabkan berlakunya `perselisihan orang politik atau pihak istana atau gabungan orang politik dan Istana dengan Tan Sri Ali ialah kecenderongan Kerajaan Negeri Johor khasnya Datuk Ghani Othman, menswastakan syarikat syarikat JCorp yang berdayumaju, penggunaan strategi `Wakaf Korporat’ yang keterlaluan untuk mengelak syarikat diswastakan, strategi korporat KFC dan QSR menurut cara JCorp yang tidak menafaatkan politik dan mungkin Istana, campur tangan Istana yang tidak dapat dipenuhi oleh JCorp atas sebab dasar dan undang undang penubuhan JCorp.

Teringat masa dahulu. Tuanku Sultan Iskandar akan mencemar duli jika JCorp menganjurkan Lumba Kereta di Litar Pasir Gudang dan Pesta Layang Layang.  

Kemuncuk kemelut bermula sejak pengambilanalih KFC dan QSR Brands oleh JCorp dan Kulim Berhad. Apabila syarikat makanan segera menjadi sumber kewangan yang baik, dan di uruskan cara JCorp,  harga saham mengukuh, menarik minat ramai pelabur untuk membeli atau mengawalnya.

Penulis silap dengan andaian bahawa dengan meletakkan jawatan sebagai Ketua Eksekutif dan Presiden JCorp dan KFC dan QSR Brands, segala perselisihan faham dan dendam dengan orang politik dan  pihak Istana, telah terhurai dan terhenti. Tetapi sekam api membara besar. Mana tidaknya, Tan Sri Muhammad Ali menulis satu artikel di Sinar Harian, sebuah akhbar condong pembangkang dan di miliki ahli PAS, bertajuk Menuntut Hak Menebus Masa Silam,  yang sedikit sebanyak menyentuh perihal Istana.

Tan Sri Ali dikatakan telah menulis kepada Ybhg Datuk Rahim Ramli, Setiausaha Jemaah DiRaja Johor, memohon izin untuk memberikan penjelasan mengenai artikel tersebut ke bawah Duli Tuanku Sultan Ibrahim. Mungkin Kebawah Duli Tuanku murka tetapi tidak diketahui ramai.

Tan Sri Ali bertindak pantas di dalam halnya dengan pihak Istana. Tan Sri Ali memulangkan 3 Pingat Gelaran Kebesaran Johor (SMJ, DPMJ dan SPMJ) kepada pihak Istana. Mungkin Sultan Johor sedang/akan menarik balik pingat kebesaran seperti yang berlaku baru baru ini kepada Ketua Eksekutif Yayasan Johor. Sebelum ia memalukan Tan Sri Ali, pemulangan pingat kebesaran dilakukan. Tindakan ini memberikan tamparan kepada pihak Istana dan seperti kata Prof Dr Shad Saleem Faruqi, yang mengulas `it would be indeed be regarded as ”impolite and disrespectful” , it is not an offence under the law’. Tan Sri Dr Rais Yatim juga berpendapat sama di mana jika seseorang menolak penganugerahan pingat kebesaran, ia boleh diterima oleh pihak istana tetapi memulangkan pingat kebesaran tanpa diminta adalah satu penghinaan (insult).

Mengapa Tan Sri Ali memilih akhbar Sinar Harian untuk menulis isihatinya? Mengapa tidak di Utusan Malaysia atau Berita Harian? Atau hanya Sinar Harian yang berani menerima artikel sensatif itu? Penulis pernah ramalkan yang Tan Sri Ali akan menyokong Pakatan Rakyat dan mungkin mencontohi Tan Sri Khalid Ibrahim, jika beliau minat politik atau di pelawa menceburi politik.

Jika Ketua Eksekutif Yayasan Johor dilucutkan gelaran Datuknya, beliau mungkin terasa kurang selesa kerana beliau tiada gelaran anugerah peringkat nasional atau pingat kebesaran dari negeri lain. Bagi seseorang yang sudah bergelar Tan Sri, memulangkan pingat kebesaran negeri tidak menjadikan ketidakselesaan berlaku kerana gelaran Tan Sri sedang dipakai.

Penulis sedih insan seumpama Tan Sri Ali yang berkebolehan di dalam perniagaan, tidak diberi peranan di dalam GLC (mungkin Tan Sri tidak berminat seperti tulisan terdahulu). Lebih menyedihkan di akhir kerjaya dan penghidupan, berlakunya perselisihan di antara Sultan dan rakyat dan sesama Islam.

Ber`jihad’ lah untuk berbaik semula dan saling hormat menghormati.  

1 comment:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    ReplyDelete