Sunday 5 January 2014

BENCANA BANJIR MEMBAWA REZEKI KEPADA PIHAK LAIN.



Bencana banjir membawa kerugian kepada pemilik rumah dan peniaga. Tetapi ia membawa `business opportunities’ kepada pihak lain.

Menteri Komunikasi dan Multimedia ada menyuarakan cadangan untuk membekal 30,000 unit TV secara percuma untuk mangsa banjir. Jika ini mendapat kelulusan Kabinet atau Majlis Keselamatan Negara dan mempunyai bajet, pekilang TV seperti Sony, Toshiba, Singer, Phillip dll akan mendapat bisnes tersebut. Operator kilang berkenaan kena `overtime’ untuk mengeluarkan produk TV tersebut. Operator dapat gaji dan bayaran`overtime’.

Dari segi politik, dengan adanya TV di setiap rumah, propaganda Kerajaan boleh di salurkan. Ataupun pengumuman bergambar penjenayah oleh PDRM. Radio pun boleh digunakan tetapi kurang menarik dan efektif.   

Selama ini pun, Kerajaan ada membeli beras, gula, pampes, tikar, tilam, bantal, minyak masak, meja dan kerusi sekolah, buku dll dan tentunya peniaga berkenaan ada bisnes sedikit.


Ini lah yang dikatakan `putaran hidup’. Ada ketika kita diatas dan adakalanya kita dibawah. Sekarang air terlalu banyak. Ada masanya kemarau.

No comments:

Post a Comment