Pada 3 Disember
2013, penulis dan anak lelaki 11 tahun berkunjung ke Klinik Kesihatan Cheng.
Anak penulis mendapatkan rawatan `luka berkhatan’
Dari masa
kesemasa bangunan Klinik ini ditambahbaik. Dulu tidak berhawa dingin tetapi
sekarang ini `sejuk mejuk’. Klinik ini sudah dilengkapi dengan WiFi kerana menuruti zaman moden. Ada kemungkinan
masa dulu dulu, perkhidmatan Klinik Cheng agak lambat kerana terlalu ramai
pesakit dan kekurangan doktor. Tadi, penulis perhatikan ada 2 bilik doktor yang
menempatkan 3 atau 4 orang doktor.
Bangunan Klinik
ini juga memberikan kemudahan letak kereta berbumbung. Parkir pesakit luar pun
telah bertambah. Pakaian pembantu perubatannya pun baru berwarna biru.
Pesakit akan
membuat pendaftaran dengan meninggalkan MyKad di dalam kotak. 5 minit kemudian,
nama anak penulis dipanggil, dan diberikan numbor giliran. Yuran RM1 dikenakan
ke atas anak penulis yang berumur 11 tahun tadi.
Melalui
pemerhatian penulis, memang berlaku kelewatan pada perkhidmatan kesihatan.
Penulis ingin
memaklumkan yang `sistem simpanan dan `retrival’ rekod kesihatan’ yang
menyebabkan kelewatan perkhidmatan tersebut. Ini bermaksud selepas membayar
yuran RM1, kad rekod kesihatan mesti di cari untuk di buat pra pemeriksaan oleh
pembantu perubatan. Di sini atau seksyen ini yang menjadi `bottleneck’
perkhidmatan kesihatan di Klinik Kesihatan Cheng. Pra pemeriksaan bermaksud
pemeriksaan tekanan darah, berat badan dan pertanyaan lisan.
Perjumpaan atau
konsultasi dengan doktor sangat ringkas dan pantas. Waktu menunggu mengambil
ubat di farmasi pun amat cepat. Jika penulis memerlukan 1 jam di Klinik
Kesihatan, masa menunggu `retrieve’ rekod kesihatan mengambil masa 35 minit.
Pemeriksaan pra doktor, konsultasi dengan doktor dan mengambil bekalan ubat pun
memakan masa tidak lebih 20 minit,
Penulis ingin
cadangkan kepada Kementerian Kesihatan khasnya Ketua Pegawai Perubatan Klinik
Cheng di `permudahkan `retrival’ sistem rekod kesihatan’. Penulis harap secepat
mungkin Klinik Kesihatan Cheng dan Klinik Kesihatan lain mencontohi Hospital
Serdang (Hospital moden yang lain juga) yang segala urusan dibuat atas talian.
Para doktor pun merekod pemerhatian di dalam talian/computer. Selepas
pemeriksaan, keperluan ubatan terus diposkan ke farmasi.
Jika masalah `bottleneck’
di bilik rekod diperbaiki, perkhidmatan Klinik Kesihatan Cheng adalah
sestandard `world class hospital’.
No comments:
Post a Comment