Tuesday, 7 January 2014

GELAGAT IBUBAPA PELAJAR `KAYARAYA’ DI MRSM ALOR GAJAH.



Hari Rabu 1 Januari 2014 yang lalu, penulis menghantar anak saudara balik ke MRSM Alor Gajah, Melaka. Seperti biasa awal tahun persekolahan, akan berlaku kesibokan kerana ada pendaftaran baru dan penyambungan. Pelajar perlu mendaftar dan membawa peralatan dan keperluan asrama. Ibubapa pelajar kena sediakan wang lebih kurang RM400 untuk pelbagai bayaran seperti makanan, penginapan, buku kerja, PIGB, dobi dll.

Mengikut pemerhatian, Penulis amat gembira melihat bangsa Melayu telah maju dari segi ekonomi. Kebanyakan ibu bapa pelajar di MRSM ini adalah dari golongan kaya dan mewah. Tahun lepas, Penulis melihat ada ibubapa memandu kereta Roll Royce (terserempak dan `parking’ sebelah kereta buruk penulis atau terjumpa di kedai makan) BMW, Mercedes Benz, Estima dan kereta mewah lain. Ibubapa yang berkenderaan Proton Saga, Viva dan kereta nasional lain `ditenggelami’ oleh kereta mewah tadi.

Jelas sekali MRSM memberikan peluang pendidikan tanpa mengira pendapatan keluarga.  Juga adakah mereka ini pelajar luar bandar? Atau adakah ini sudah bermakna orang luar bandar sudah `sekaya’ dengan orang bandar?

Jika tidak silap, MARA dan MRSM menubuhkan MRSM adalah secara amnya memberikan pendidikan yang terbaik dengan kos terendah untuk pelajar Melayu di luar bandar. Malangnya matlamatnya sudah terbalik dengan keutamaannya memberikan pendidikan kepada pelajar pintar sahaja.

Ibubapa yang `kaya raya’ dan diandaikan dari luar bandar kelazimannya ahli perniagaan, ahli korporat, pegawai tinggi GLC atau Kerajaan. Tahniah kerana telah berjaya di dalam kerjayanya dan bergaji tinggi. Tetapi ada di kalangan ibubapa `kayaraya’ ini yang berjawatan juruterbang telah bersikap sombong dan bongkak semasa Mesyuarat Muafakat (PIBG MRSM Alor Gajah) tahun lepas. Beliau mengemukakan soalan di dalam mesyuarat Muafakat dengan berkata ` I am a pilot. Kenapa tidak cukup borang borang pendaftaran.? Kenapa pentadbiran MRSM tidak effisen?  Ketegangan tersebut di tenangkan oleh Pengetua MRSM. Pengetua memberitahu bahawa pentadbiran MRSM telah meminta maklum balas daripada ibubapa samada akan menerima tawaran atau sebaliknya. Sebanyak 1000 surat tawaran dihantar tetapi hanya 800 yang menjawab YA, 200 pelajar tidak menjawab penerimaan tawaran. Tetapi pada hari pendaftaran, 1000 pelajar yang hadir. Inilah yang menyebabkan kekurangan borang. Pilot tadi adalah salah seorang yang tidak `response’ kepada permintaan kerjasama pentadbiran MRSM.

MRSM Alor Gajah telah membenarkan pelajar pelajar membawa telefon bimbit yang asas untuk tujuan komunikasi dengan keluarga. Tetapi ramai di antara pelajar yang ibubapanya `kayaraya’ ini membawa telefon canggih, bermusik, berkemera, watt app, facebook dll. Of course, mereka membawa secara haram. Anak saudara penulis pun ingin memiliki telefon pintar tetapi penulis berjaya memujuk beliau kepentingan bersifat sederhana.  

Gelagat pelajar dan ibubapa kayaraya ini amat melucukan. Penulis hanya berkesempatan membelikan pati oren untuk anak saudara supaya ia boleh dibancuh dengan air. Mereka yang kayaraya pulak membeli berkotak kotak minuman air yang bertin dan kotak. Macam hendak membuka kedai pulak.

MRSM juga ketandusan pembekal pakaian seragam dan uniform. MRSM Alor Gajah mengalakkan pelajar mendapatkan bekalan pakaian seragam dan uniform daripada pembekal bukan bumiputera BEE LOON, Melaka. Shame on you MARA. Gagal mengenalpasti dan mewujudkan pembekal Bumiputera di dalam bidang ini. Tidak perlu gembar gembur program yang dilaksanakan seperti Rural Business Challenge atau Karnival Usahawan Desa kerana di Melaka cukup ramai usahawan pakaian seragam dan uniform. Jikalau kelengkapan pengakap, contohnya, pandai lah usahawan mendapatkannya.
Janji ada demand.

Penulis harap MARA dan MRSM betul betul membantu pelajar Melayu pintar luar bandar dan bukannya hangat tahi ayam. Minta dijauhkan pegawai MARA dan MRSM melakukan penyelewengan di dalam memilih pelajar yang layak memasuki MRSM. Kepada ibubapa yang kayaraya itu, berilah peluang pendidikan kepada pelajar Melayu pintar luar bandar. Anda berkeupayaan menghantar anak pintar anda ke UK, USA,Australia, New Zealand, Russia, India dan lain lain negara.


Adakah salah satu keistimewaan pegawai atau penjawat awam yang bertugas di MRSM diberikan lesen untuk kesemua anak mereka belajar di MRSM?. Penulis difahamkam ada suami isteri bertugas di salah sebuah MRSM dan 2 anaknya sedang belajar di MRSM tersebut. Seorang lagi anaknya akan memasuki MRSM yang sama tidak lama lagi. Sungguh bernasib baik dan beruntung ibu bapa anak pintar ini.

38 comments:

  1. Itulah nasib org Melayu yang tak berjawatabn tinggi. Impian mereka agar keturunan mereka meningkatkan taraf hidup akan sia-sia. MRSM bukan lagi untuk pelajar miskin yg mencapai keputusan yg baik. Untuk anak-anak org yg berjaya. kasihan org Melayu luar bandar.....

    ReplyDelete
  2. Perkara ini juga berlaku di SMAP Labu. Jelik melihat sikap 'orang-orang kaya' menghantar anak-anak mereka seolah-olah sekolah tersebut mereka yang punya. Kantin mengambil kesempatan dengan pelajar-pelajar berada dengan meletakkan harga yang tidak masuk akal. Nasi kosong lauk ayam sahaja dan nasi kosong 2 keping fillet ikan. 2 air milo. RM11. Memang menyusahkan orang yang sederhana dan luar bandar

    ReplyDelete
  3. Saya pun daripada MRSM, antara batch awal MRSM Muar, dan ibubapa saya bukan dari golongan kaya, walaupun kami tidak miskin, sederhana, cukup makan. Memang tidak dinafikan, ada antara gelagat ibubapa yang berada, yang berlebih-lebihan, mcm nerds, mcm jakun, dan poyo. Tapi, itu tidak bermakna, semuanya begitu. Sekarang, Alhamdulillah saya telah berjaya, dan memandu kereta yang anda anggap mewah, tapi dimasa yang sama, saya juga memandu kereta yang berumur 24 tahun. Mungkin kereta anda pun tidak berumur sebegitu. Cuma, saya harap, janganlah penulis menyamaratakan semua ibubapa begitu. Ini semua hasil didikan. Kalau ibubapa mendidik dgn berhemah dan mengajar anak merendah diri, insya'Allah, kemana jua anak pergi, dia akan ingat Allah.

    Tapi, untuk masuk ke MRSM, bukan sekadar dgn status sebagai anak luar bandar. Anak saya telah pun tamat di MRSM Trengganu dan yg terbaru, berjaya diterima ke MRSM Alor Gajah. Untuk masuk ke MRSM, mahu atau tidak, anda kenalah seorang yang pandai, lebih pandai dari kebanyakan pelajar di Malaysia. Begitu juga kalau nak masuk MCKK, STF, SDAR, SMS2 dan byk lagi sekolah lain yang lebih baik pencapaiannya. Adalah juga tidak adil kalau mereka yang tidak layak, diterima masuk. Ini bukan sahaja bakal merendahkan taraf penilaian sekolah, tapi akan memberi tekanan kpd pelajar tersebut. Ini berlaku di zaman kami, sampai ada yg sangat tertekan dgn tekanan untuk sama2 pandai. Masing2 manusia, ada kelebihannya. Tidak pandai dalam akademik, tidak bermakna dia bodoh. Ibubapa kita dulu pun tak pandai mana, x masuk Harvard, Yale, Oxford atau Cambridge tapi berjaya menjadikan kita sebagai muslimin dan muslimah. Yang penting bagi kita Muslimin dan Muslimah ialah, menjadi hamba Allah yg taat kpdNya dan RasulNya, dan yg memberi manfaat kpd manusia lain...

    Diharap, agar penulis tidak memandang sinis kepada semua yg berada. Bukan semua digambarkan begitu. Ramai juga yang anda tidak jangka pun gajinya 50k atau 100k sebulan. Dan mereka ini juga sama2 membantu sesama anak bangsa Islam... Kita perlukan anak bangsa Islam yang berada, yang dapat membantu sesama kita. Kalau kita terus2an berada dlm kekurangan, ummat kita tidak akan berjaya. Yang poyo tu... amat dikesali... Tapi insya'Allah... anaknya nanti, bakal menjadi manusia yg bersederhana... insya'Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab anda kaya yang anak anda masuk mrsm barulah anda terasa dengan komen penulis..saya setuju dengan penulis..aritu hantar adik ke sbp tengok mak bapak punya la kaya anak dapat gak masuk sbp..mcm mana tu..jika ni berlaku..penubuhan mrsm dan sbp sudah lari dengan matlamat asal..

      Delete
    2. Memang terasa sebab saya tidak terus jadi kaya tanpa berusaha. Siapakah yang nak mengharamkan perhiasan2 yg baik untuk hamba2Ku... begitu kata Allah. Apakah anda fikir, dengan menjadi papa kedana, ummat Islam akan berjaya? Lupakah anda Nabi Muhammad saw menyebut, hampir sahajalah kefakiran itu membawa kepada kekufuran?

      Kalau mahu, boleh saja saya berkata, bahawa, mereka yg berpendapat sedemikian adalah mereka yang punya sangkaan2 buruk di dalam hati. Dan di dalam hati mereka ada penyakit. Penyakit busuk yg dengkikan sesama saudara seagama dan sebangsa yg lebih baik dari mereka. Dan boleh saja saya katakan, mereka yang tidak kaya, adalah pemalas yg tidak mahu berusaha bersungguh-sungguh sedangkan Allah menuntut hamba2Nya tekun dalam berusaha. Boleh kalau saya katakan begitu???

      APAKAH MATLAMAT PENUBUHAN SBP???

      Mewujudkan golongan professional dan medium serta upper class income di kalangan masyarakat Malaysia. Khusus buat MRSM, dikalangan Bumiputera.

      Saya ingin bertanya...

      ADAKAH ANDA FIKIR DAPAT MENCAPAI MATLAMAT INI... DENGAN MEMASUKKAN MERAKA YANG TIDAK PANDAI KE SBP2?

      Teruskan dgn mimpi anda...

      Yang bulat tidak datang bergolek... yang pipih tidak datang melayang...

      Saya cuba buat dgn ayat yg paling lembut di atas sana tapi malangnya... yang dengki tetap akan dengki... yang pemalas tetap juga dengan sikap malasnya... dan yang suka mengeluh... tetap mengeluh... tapi berubah ke arah kebaikan dan melihat kenapa diri di rundung malang... tiada dlam pemikiran mereka...

      Delete
  4. Rezki adalah anugerah Allah. Alhamdulillah insyallah nanti anak saudara kita ini akan menghantar anaknya pulak dengan kereta mewah dan berkotak-berkotak air minuman untuk anak-anaknya pulak selepas tamat pengajian dan berkerja nanti. Yang pasti, berkerja keras dengan pelajaran dan jangan mudah putus asa.

    Ada yang berkereta mewah menghantar anak saudara mereka yang berstatus yatim. Bapa dan emak saudara mereka pulak yang sebenarnya berkereta mewah. Saya sendiri akan menghantar anak saudara yang beribu tunggal dan pasti menggunakan sebuah kereta mewah. Bukan anak sendiri. Dibantu anak saudara ini, seperti anak sendiri dan di panjangkan rezki kepadanya. Diberikan perhatian kepada anak saudara ini seperti anak sendiri. Rezki ini adalah hak Allah.

    Kita janganlah pulak bersyak wasangka. Apa kata, kita bersangka bahawa semua yang berkereta mewah itu menghantar anak2 yatim dikalangan anak saudara mereka. Pasti pandangan kita akan terbit dari hati.

    Mereka-mereka yang sombong itu bukan dari galangan mewah..tetapi bongkak. Mewah itu bukan membawa maksud bongkak.

    Anak2 yatim ini pulak, telephone nya diberi oleh bapa saudara yang lain yang sememangnya canggih, dan bukan hadiah ibu atau bapa sendiri.

    Yang pasti, banyak perbuatan kita melihat tanpa memahami maksud.

    Sepekara yang pasti, amat kasihan kepada anak-anak yang beribu tunggal bukan hanya diluar bandar mahupun di bandar. Mereka ini dihantar ke MRSM oleh bapa saudara yang mewah. Itu mungkin pandangan mata hati yang amat sukar untuk difahami oleh kebanyakan orang.

    ReplyDelete
  5. Saya setuju dgn Satay_Kampung. Anak saya baru sahaja mendaftarkan diri di MRSM Alor Gajah. Dan kami dtg dgn menaiki kereta mewah, kepunyaan kakak saya. Beliau merupakan antara bekas pelajar MRSM dan tujuan beliau dtg kesini..hanya satu. Untuk menghantar anak saya iaitu anak saudaranya sendiri. Memandangkan saya ibu tunggal, beliau dgn senang hati menolong saya. Begitu juga dgn telefon bimbit, anak saya bertuah kerana mendapat tajaan drpd bapa2 saudaranya. Jadi, janganlah kita berburuk sangka. Kemewahan yang mereka kecapi sekrg adalah hasil usaha keras mereka dan juga ibu bapa mereka. Yang bongkak pasti ada, biarlah mereka turun dgn labi2nya. Kita hanya mendoakan mereka kembali ke pangkal jalan. Amin..

    ReplyDelete
  6. suami saya tidak bekerja hanya saya seorang yang makan gaji tapi Kos hidup yang tinggi di Bandar setelah ditolak baki 1000 lebih saja jadi kegunaan kami dan 6 anak kami. bagaimana dikatakan kakitangan kerajaan seperti saya lebih kaya dari orang luar bandar tapi taukeh balak dan peneroka felda yang kerja sendiri tidak ada payslip tapi pendapatan sangat besar tapi tidak declare. saya harap anak perempuan saya dapat ambilan kedua tingkatan 4 MRSM 2014. Beliau ingin ikut jejak abangnya yg pernah belajar di MRSM Alor Gajah.

    10 February 2014 19:00

    ReplyDelete
  7. Isu kaya, miskin, bandar dan luar bandar sering dimainkan bila musim permohonan MRSM dan SBP dibuka. Lebih2 lagi ibubapa yg tidak berpuashati kerna anaknya tidak dapat masuk MRSM maupun SBP.

    Bagi pihak MARA, ujian kemasukkan MRSM (UKKM) adalah amat penting untuk dinilai markah kemasukkan. SBP pula melihat status markah bagi setiap matapelajaran UPSR/PMR kerna kementerian ada maklumat terperinci markah pelajar bagi setiap subjek.

    Sebagai contoh 5A UPSR, tapi A adalah dari 80 - 100. Disinilah markah memainkan peranan.

    Soal kereta mewah atau tidak bukan persoalannya, yg penting merit pelajar itu.

    Jangan berburuk sangka, rezeki masing2.

    ReplyDelete
  8. Sila lebih telus dari segi merit supaya ibubapa tidak menjadi buruk sangka kerana anda semua terlalu berahsia.

    ReplyDelete
  9. ketahuilah kamu, asalnya mrsm adalah untuk pelajar yang CEMERLANG, datangnya dari golongan yang susah. adanya pelajar yang asalnya golongan berada bersekolah di mrsm, tidak bermaksud kota untuk pelajar yang susah sudah lenyap. jika suatu hari tiada pelajar yang susah bersekolah di situ, mengertilah anda bahawa semua pelajar di mrsm ketika itu adalah pelajar2 yang cemerlang. pemilihan pelajar mrsm adalah berdasarkan prestasi pelajar itu sendiri. jika ingin seseorang itu berjaya, hendaklah kita memberi pengajaran yang secukupnya. isu baju uniform tiada di mrsm, mungkin itu mmg salah pihak MARA. tetapi jika mrsm dinilai dari segi pemilihan pelajar, saya sendiri merasakan tidak wajar untuk mengungkit tujuan mrsm ditubuhkan kerana segelintir pelajar yang susah sendiri tidak menunjukkan prestasi yang baik. niat saya bukan mengajar, hanya menegur. salah silap datangnya dari saye. yang baik datangnye daripada tuhan. maaf, assalamualaikum.

    ReplyDelete
  10. pada pandangan saya... isu ini berlaku sejak dahulu lagi. memang sukar menjadi anak org kurang berada tapi ini la hakikat dunia. anak2 kurang berada, kurang peluang dan serba kekurangan memang kena berusaha bergandagandagandaganda. saya tidak pernah merasa dengki kepada mereka yg berada dan mempunyai peluang kerana itu rezeki mereka, cuma berpada2 lah. untuk mereka di pihak pentadbiran dan yang mempunyai kuasa, fikir-fikirkan. juga untuk ibubapa berkenaan.

    ReplyDelete
  11. Walaupun ini hanya 'Sekadar Pandangan', tetapi nampaknya pandangan penulis (dan org yg komen menyokongnya) agak dangkal, tidak berasaskan fakta dan lebih terjurus kepada meluahkan emosi, dan bukannya menggunakan akal utk buka bicara ke arah penambaikan keadaan. Beberapa pendapat saya:

    1. Boleh tolong berikan bukti mana2 polisi atau dokumen yg menyatakan MRSM hanya untuk anak2 luar bandar? MRSM ditubuhkan utk membantu golongan Bumiputera. Kebetulan berpuluh2 tahun dahulu, Bumiputera kebanyakannya berada di luar bandar. Berpuluh2 tahun kemudian sekarang ni, atas hasil usaha titik peluh mereka, ramai yg sudah berkemampuan dan duduk di bandar. Dan atas usaha mereka dan anak mereka, anak mereka layak memasuki MRSM setelah melalui tapisan academic, ujian dan/atau temuramah. Kenapa perlu bersikap dengki?

    2. Orang kayaraya memang ada yang poyo dan suka menunjuk. Tetapi bukan semua, malahan mungkin hanya sebilangan kecil (termasuk yg anda jumpa). Hanya kerana terjumpa yg sebegitu, semuanya dilabel. Samalah macam jumpa irg miskin pemalas dok sembang kedai kopi pagi sampai malam....adakah semua irang yg miskin itu pemalas?

    3. Orang kayaraya beli air berkotak2 (nak bukak kedai katanga), awak blikan oren bancuh. Naik dengki kat dia buat penama? Tidak terlintaskah di benak kepala anda bahawa mungkin dibeli banyak sebegitu sebab taknak anaknya jadi seorang yang kedekut minum sorang blakang almari, tetapi disuruh dan dipastikan anaknya berkongsi minuman dengan rakan sebilik, terutama yang tidak mampu.

    4. Sama macam no.1, ada tak dokuman atau polisi mengatakan SBP juga utk org luar bandar sahaja? Pemilihan penempatan pelajar, selain dari kriteria lain, yg utamanya adalah pencapaian akademik. Pernah teliti ke tidak laporan tahunan Kementerian Pendidikan tentang pencapaian akademik mengukut sekolah? Dah memang saban tahun pelajar di bandar ramai yang cemerlang, maka ramailah yg terpilih. Adakah itupun susah nk paham?

    5. Sedarkah anda bahawa dari puluhan MRSM di Msia, ada sebilangan kecil MRSM utk golongan yg paling cemerlang antara yg cemerlang ini? Dan ada juga MRSM pengkhususan agama? Dan juga pengkhususan Bahasa Inggeris? Jadi...bila sudah begitu, penempatan pelajar dibuat mengikut penapisan pemilihan yg berpatutan. Kebetulan ada MRSM yg majoriti pelajarnya dari luar dan juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  12. Bab dicadangkan ke tukang jahit bukan Bumiputera mmg agak tidak patut lah. Dan mmg tidak dinafikan adakalanya berlaku ketidakadilan dlm pemilihan kemasukan pelajar ke MRSM, terutama apabila melibatkan campurtangan org politik. Tetapi itu hanyalah peratusan yg sangaaaaaaat kecil. Majoritinya terpilih masuk dengan cara yg betul.

    Ya, byk yg saya tahu sistem dalaman MRSM, sbb saya dahulu mmg pernah bertugas di MRSM. Tetapi, ketahuilah bahawa pandangan anda begitu dangkal dan melihat pada permukaan sahaja. Sepanjang saya bertugas di MRSM dahulu, saya kagum melihat pergaulan pelajar samada dari kampung atau bandar. Sama2 belajar dari masing2. Mmg saya sendiri pernah melihat pelajar bandar (yg konon nk bukak kedai ni) kongsi air berkotak2 nya dan kuih atau nasi berlauk nya yg banyak dibawa ibubapanya dgn rakan2nya. Malahan pernah ada yg dikongsi, tetapi saya perhati yg tuan punya pula tak makan. Apabila ditanya kenapa? Pilu bila diberitahu yg dia boleh selalu dapat makan macam ni di rumah tetapi dia lebih seronok berkongsi rezeki sesama kawannya dan bila dilihat ada kawannya yg datang lewat, dia sendiri beri yg hak nya. Itu bab makan minum. Belum lagi masuk bab setiakawan, belajar bersama dan bermain bersama. Bila ada pelbagai latarbelakang, itu barulah membawa kepada kekayaan pergaulan. Tidak keterlaluan kalau dikata, kalau semua org kampung, nanti tidak berkembang fikiran pelajar tu, dan jika semua org bandar, nanti terlalu peghasan tak sedar diri pulak pelajar itu.

    Pendekata, mmg ada org angkuh di dunia ni. Dlm konteks MRSM ni, pengalaman saya sendiri, sama je perangai ibubapa ni. Yg poyo yg mengada tu...pilot ada penoreh getah pn ada. Yg pilot sombong dalam mesyuarat, yg penoreh getah bawa parang masuk sekolah. Cara lain, perangai sama je.

    Tiada sistem yg sempurna. Yg ada tu, kalau ada kekurangan, tegurlah pihak yg patut. Coretan macamni hanya mengundang fitnah dan perdebatan yg tidak perlu. Akhirnya Melayu sama Melayu berbalah. Buanglah banyak sikit perasaan jaki dengki org Melayu dalam diri tu dan isikanlah dengan Islam banyak sikit. Sekian....

    *Tambah skit. Anak saya tidak masuk dan tidak akan saya masukkan dalam sistem MRSM walaupun dia cemerlang, jd janganlah pula nk timbulkn isu iye.

    ReplyDelete
  13. Saya juga belajar di sbp sekitar 1988 - 1992 tapi bukan mrsm. Bilangan pelajar dari keluarga yang berada & tidak berada boleh dikatakan sama. Memang anak-anak orang kaya agak mewah bila keluarga datang melawat atau selepas balik bercuti. Macam-macam makanan ada. Tetapi mereka tidak lokek berkongsi dengan kami yang tidak berada. Malah, selalunya kami yang tidak berada ambil lebih banyak daripada tuan punya makanan sebab itulah kali pertama kami yang berasal dari kampung dapat rasa makanan seperti coklat tim tam, sosej dan sebagainya.

    Anak-anak orang berada ini tidak keberatan meminjamkan duit kepada rakan-rakan yang kesempitan. Selalunya mereka kira halal aje, tak minta bayar balik pun.

    Jadi, lebih elok jika kita tidak membuat tanggapan hanya dengan pandangan mata kasar sahaja. Kita orang dewasa terlalu taksub dengan status & harta sedangkan bagi kanak-kanak & remaja, nilai persahabatan itu lebih penting.

    Berlapang dadalah bila melihat semakin ramai orang Islam hidup selesa. Mudah-mudahan mereka sentiasa memanfaatkan harta untuk membantu saudara seagama yang kurang berada.

    ReplyDelete
  14. Asalam Mualaikum sahabat semua.
    Saya terpanggil.utk memberi pandangan saya kerana penulis menyebut mrsm alor gajah.

    Anak sulong saya kini berada di tingkatan 3 mrsm alor gajah. Beliau masuk sejak dr tingkatan 1. Beliau adalah seorg daripada pelajar perintis utk dwi-aliran iaitu SPM dan juga ICGSC (Cambridge).

    Mengapa ramai pelajar di sini terdiri drp golongan ibu bapa yg kaya pd pandangan saya adalah kerana faktor lokasi dan faktor aliran matapelajaran.
    Jika di lihat rata2 ramai pelajar dtg dari KL dan Selangor. Ini adalah kerana lokasi mrsm ini adalah paling hampir dgn Lembah Kelang. Begitu juga kerana aliran baru ICGSC. Mumgkin kita sedar bahawasanya ramai ibu bapa yg mampu kini menghantar anak mereka ke sek men swasta utk.memastikan anak mereka mendapat pelajaran di dlm kurikulum ICGSC. Num demikian yuran utk aliran ini bukanlah murah. Kos pembelajaran amatlah tinggi utk aliran ICGSC di sek men swasta. Maka dgn adanya aliran ini di mrsm alor gajah mereka dpt mengurangkan kos pembelajaran ini.

    Oleh itu ramai ibu bapa yg meletakkan pilihan pertama di mrsm alor gajah dan kebetulan juga, kemahiran di dlm bahasa inggeris diutamakan agar pelajar dpt mengikuti pelajaran dgn baik. Pelajar2 yg cemerlang dlm bahasa inggeris pula ramai datangnya dr bandar2 besar spt Lembah Kelang.

    Saya mengaku memang ramai ibu bapa yg dtg mendaftarkan anak mereka dgn membawa kenderaan mewah. Namun demikian, menurut pemerhatian anak saya, ramai rakan2nya yg kaya raya ini amat baik...mereka sanggup bantu dan berkongsi makanan dan peralatan...
    Cuma yg melucukan sebenarnya kehidupan mereka ini dari kemewahan kini menjadi satu kepayahan...apa tidaknya, mereka sudah biasa dgn kemewahan dan.kesenangan tetapi kini mereka perlu basuh sendiri baju, tidak blh membawa hp mahal dan canggih, wajib solat 5 waktu berjemaah. Sebelum ini semuanya pembantu rumah yg buat..
    Solat pun ada yg tak pernah berjemaah di rumah. Ada yg tidak dpt bertahan dan ibu bapa keluarkan dr mrsm ini tapi bilangan mereka hanya segelintir.

    (to be continue...)

    ReplyDelete
  15. Saya selalu melawat anak saya di hujung minggu sejak beliau di ting 1 lagi. Saya bangga anak saya terpilih ke mrsm kerana ayah dia dulu zaman sekolah pelajaran selalu ke parit. Saya hanya memiliki.perodua kancil berusia 15 tahun. Anak saya lahir, keluar dr hospital dan membesar ke sana sini dgn kereta kesayangan ini. Ada masanya saya merasa amat letih kerana perjalanan jauh ke mrsm lelebih lagi menggunakan laluan jalan kampung sbb nak.elak dr membayar tol..tapi lama kelamaan jarak jb ke alor gajah sudah lali..

    Pada mula pendaftaran, anak saya pernah bersuara "Abah! Ramai betul ibu bapa yg bawak kereta mahal yea?. Yes, anak saya tau membezakan mercedes/bmw dgn perodua kancil...dan selalu saya bergurau.."Nak abah bawak bas dtg ke sini ke? Kalau nak, abah blh pinjam bas bos abah"
    Gurauan inilah yg membuatkan anak saya lebih arkab dgn rakan2nya sbb mereka selalu bertanya "Bila ayah awak nak bawak bas...jomlah kita gi buat rombongan ramai2...mesti bestkan?"

    So the moral of the story is...it doesn't matter what is our background. What matter most is how we groom our childrenand make them a much better person...agar menjadi generasi insaniah yg baik dan soleh.

    I guess i must have done something good here. My daughter is now a much happier person surrounded by great friends (yang so called kaya raya ini).

    ReplyDelete
    Replies
    1. blh saya tahu siapa anak pakcik? sbb saya pun pelajar !st Batch Igcse MRSM Alor Gajah

      Delete
  16. Saya selalu melawat anak saya di hujung minggu sejak beliau di ting 1 lagi. Saya bangga anak saya terpilih ke mrsm kerana ayah dia dulu zaman sekolah pelajaran selalu ke parit. Saya hanya memiliki.perodua kancil berusia 15 tahun. Anak saya lahir, keluar dr hospital dan membesar ke sana sini dgn kereta kesayangan ini. Ada masanya saya merasa amat letih kerana perjalanan jauh ke mrsm lelebih lagi menggunakan laluan jalan kampung sbb nak.elak dr membayar tol..tapi lama kelamaan jarak jb ke alor gajah sudah lali..

    Pada mula pendaftaran, anak saya pernah bersuara "Abah! Ramai betul ibu bapa yg bawak kereta mahal yea?. Yes, anak saya tau membezakan mercedes/bmw dgn perodua kancil...dan selalu saya bergurau.."Nak abah bawak bas dtg ke sini ke? Kalau nak, abah blh pinjam bas bos abah"
    Gurauan inilah yg membuatkan anak saya lebih arkab dgn rakan2nya sbb mereka selalu bertanya "Bila ayah awak nak bawak bas...jomlah kita gi buat rombongan ramai2...mesti bestkan?"

    So the moral of the story is...it doesn't matter what is our background. What matter most is how we groom our childrenand make them a much better person...agar menjadi generasi insaniah yg baik dan soleh.

    I guess i must have done something good here. My daughter is now a much happier person surrounded by great friends (yang so called kaya raya ini).

    ReplyDelete
  17. GELAGAT IBUBAPA PELAJAR MRSM/SBP YANG KAYA RAYA--siri 3
    Penulis ingin merujuk kepada artikal ulasan Pengerusi Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan mengenai keseimbangan bantuan sekolah di bandar dan luar bandar. Beliau mengulas seolah olah Kerajaan sedang memajukan sekolah yang maju. VI dan St John dimajukan tetapi Sekolah Hutan Melintang tiada bantuan.

    Perkara ini selaras dengan cadangan penulis agar MRSM memberikan keutamaan dan kelonggaran kepada pelajar luar bandar dari segi kemasukan dan mungkin yuran dsb. Amat jelas sekali, ibubapa pelajar di MRSM dan mungkin SBP di merata Malaysia sudah berkemampuan dan searusnya memberikan peluang pendidikan kepada anak anak luar bandar.

    Bantuan persekolahan mesti seimbang
    2014/08/06 - 07:21:40 AMCetakEmel Kawan


    Putrajaya: Bantuan pendidikan yang disalurkan kerajaan kepada sekolah di bandar dan luar bandar harus diseimbangkan bagi memastikan sistem pendidikan negara terus cemerlang.

    Pengerusi Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK), Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad, berkata usaha mewujudkan keseimbangan dalam pendidikan menjadi antara cabaran utama MPPK bagi membantu melonjak pendidikan negara ke tahap lebih baik.

    “Kita beri bantuan dengan memajukan sekolah kluster tapi bagaimana dengan sekolah di kampung-kampung yang tidak mendapat bantuan.
    “Seolah-olah sekarang kita hanya majukan yang maju, kita majukan Victoria Institution (VI)... kita majukan (Sekolah) St John, tapi Sekolah Hutan Melintang macam mana pula.

    “Saya takut nanti kita berat sebelah, majukan sekolah yang sudah maju, yang tidak maju bagaimana? Bagi saya, selesaikan perkara ini dahulu supaya pendidikan dapat terus dimajukan dan barulah dunia akan mengiktiraf usaha kita,” katanya.

    Beliau berkata demikian selepas menerima Watikah Lantikan Anggota MPPK Sesi 2014 - 2016 yang disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di sini semalam.

    Selain itu, Abdul Rahman berkata, beberapa aspek perlu diberi perhatian bagi meningkatkan pendidikan negara bermula daripada tahap prasekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi.
    “Matlamat pendidikan ialah untuk membangunkan ekonomi negara menerusi persediaan tenaga kerja. Justeru, dalam kita mendidik, jangan dilupakan aspek sosial dan rohani yang turut berperanan membentuk sahsiah.

    “Kita bukan melahirkan pekerja semata-mata tapi melahirkan manusia yang berguna kepada masyarakat dan negara,” katanya.

    sumber
    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Bantuanpersekolahanmestiseimbang/Article

    Artikal di atas sebenarnya selari dengan penulisan bulan Januari http://nasirwise.blogspot.com/2014/01/gelagat-ibubapa-pelajar-kayaraya-di.html s

    serta penulisan sambungan bulan Mac
    http://nasirwise.blogspot.com/2014/03/gelagat-ibubapa-pelajar-kayaraya-di.html,
    .

    ReplyDelete
  18. Dilemma memilih smka me mrsm.
    Smka sudah hampir sebulan masuk duit pun sudah berhabisan utk kemasukkan keasrama. Lgpun aliran agama yg mamang menjadi pilihnn.
    Mrsm pula memang impian setiap ibubapa
    Pada pendapat akak pengambilan Mrsm TDK terlalu lambat kerana menyulitkan ibubapa utk mengeluarkan Wang lagi utk membeli keperluan asrama. Sekiranya TDK dimasukkn kesekolah nanti takut pula x dapat tempat dimana sekolah berasrama. Maksudnya perbelanjaan berganda.

    ReplyDelete
  19. Pandangan mata boleh jadi kurang tepat. Kata kata tuan berasasksn penilaian cetek yang menjurus kepada buruk sangka. Mari kita tukar perspektif negatif kepada positif. Tujuan utama ke se
    kolah ialah mencari redho Allah...

    ReplyDelete
  20. Pandangan mata boleh jadi kurang tepat. Kata kata tuan berasasksn penilaian cetek yang menjurus kepada buruk sangka. Mari kita tukar perspektif negatif kepada positif. Tujuan utama ke se
    kolah ialah mencari redho Allah...

    ReplyDelete
  21. Saya rasa bagi ibu bapa yang dari luar bandar dan berpendapatan kurang baik tidak harus berasa rendah diri dan iri hati. Kenalah positif dan perbaiki diri bila saja dapat lihat keaadan sebenarnya di mrsm.

    ReplyDelete
  22. Saya rasa bagi ibu bapa yang dari luar bandar dan berpendapatan kurang baik tidak harus berasa rendah diri dan iri hati. Kenalah positif dan perbaiki diri bila saja dapat lihat keaadan sebenarnya di mrsm.

    ReplyDelete
  23. Kalau dah kaya raya hantarlah ke sekolah swasta sebab kamu mampu.Bagilah peluang pada Melayu yang kurang berkemampuan untuk belajar di MRSM.Siasat juga mereka yang masuk ke MRSM atau SBP sebab ada Kenalan.Ini adalah Rasuah.SPRM mesti ambil tindakan terhadap golongan ini kerana menafikan mereka yang benar-benar layak untuk berada di sana.Yang Kaya tu tahu pun dulu Miskin,sekarang dah Kaya, Brdikarilah.Jangan harapkan bantuan Kerajaan lagi.Bagi peluang Melayu yang kurang berkemampuan untuk menaik taraf anak- anak mereka pula.Inilah kadang-kadang masalah Melayu,Dah senang nak senang lagi.Melayu lain mampus aku peduli apa.Ini masalah Sikap Melayu.MRSM kena berbalik semula kepada matlamat asal penubuhannya untuk membantu Melayu yang kurang berkemampuan.

    ReplyDelete
  24. Saya amat tertarik kepada Aliyya yang memberikan pandangan supaya, orang yang kaya tidak perlu hantar anaknya ke MRSM disebaliknya hantar mereka ke sekolah swasta supaya memberi peluang kepada yang kurang berkemampuan yang lain. Saya berpendapat sekirannya cuma ada satu sahaja MRSM di negara ini, ia mungkin ia boleh bersyarat sedemikian rupa.

    Tapi kamu sudah lupa bahawa, anak-anak mereka juga mengambil ujian dan lulus dengan cemerlang bersama-sama macam mana anak kamu juga, bukan? Mereka juga bertungkus lumus untuk mencapai merit mereka itu sebagaimana anak kamu juga, bukan?

    Jadi saya rasa tidak salah mereka yang kaya ini menghantar anak mereka juga ke MRSM di mana mereka ditempatkan dengan selayaknya. Mungkin ini juga adalah kerana ibubapa mereka juga dahulu adalah anak didikkan hasil dari MRSM mahupun MARA dan mereka sedar bahawa ini adalah yang terbaik pendidikan yang cemerlang untuk anak mereka, bukan?

    Kita hidup dalam dunia ini termasuk di negara ini bukannya berseorang malah kita hidup dalam komuniti yang bermajmuk. Jadi, amat sedih saya lihat masih ada orang melayu yang masih berfikiran sempit sedemikian rupa.

    Sebagai contoh, adakah anda boleh bagunkan ekonomi Malaysia ini seorang diri kamu ? Sudah semestinya tidak. Amat mustahil. Ekonomi sesebuah negara itu dibangunkan oleh rakyatnya yang terpelajar, berpengalaman dan yang paling penting mempunyai semangat patriotik yang tinggi yang taat kepada agama, bangsa dan negara.

    Jadi fikirkanlah semula sebelum memberi pendapat anda kerana ia cuma mengambarkan diri anda dan pemikiran yang sempit.

    Bebaskan minda anda dari pemikiran yang sedemikian rupa. Apa yang lebih penting tanpa mengira miskin atau kaya, orang MELAYU harus memelihara dan menaikkan bangsa MELAYU dahulu. Itulah lah matlamat utama MARA sebenarnya Cik ooooi.

    Jadi, bangun dan sedarlah dan jangan memberi pendapat yang kurang cerdik. Berikan pendapat yang lebih membina supaya, bangsa MELAYU dapat menafaatkannya....

    ReplyDelete
  25. Amboi sedapnya mulut mengata orang otak sempitlah, kurang cerdiklah, tak patriotik bagai. Bagilah komen yang tak menghina dan menyinggung perasaan orang. Si Aliyyah tu cuma nak bagi tahu mereka yang berada ada banyak pilihan untuk menjamin kecemerlangan masa depan anak2 mereka seperti menghantar mereka ke sekolah swasta kerana mereka mampu berbanding dengan mereka yang miskin. Tempat2 seperti mrsm inilah yang mereka harap dapat mengeluarkan mereka dari kepompong kemiskinan. Maka akan lebih ramailah melayu yang akan cemerlang. Kalau dah yang berada pun sibuk dok rebut tempat seperti mrsm ni, apa lagi yang tinggal untuk bangsa kita yang masih meronta ronta dalam keperitan hidup.

    ReplyDelete
  26. Bagi ibubapa yang sangat berkemampuan tentulah kelebihan terletak kepada mereka. Dengan duit yang mereka ada mereka mampu untuk mendapatkan tutor terbaik untuk anak anak mereka dan suasana pembelajaran yang sangat selesa. Dengan segala kemudahan ini tidak hairanlah anak anak mereka boleh mencapai keputusan yang cemerlang dalam pelajaran mereka berbanding dengan anak anak di luar bandar dari keluarga susah yang kemudahan belajarnya sangat terhad. Semua orang inginkan yang terbaik untuk anak anak mereka tetapi janganlah sehingga kita lupa untuk membantu kepada yang memerlukan setelah kita mendapat apa yang kita hajati.

    ReplyDelete
  27. Bagi ibubapa yang sangat berkemampuan tentulah kelebihan terletak kepada mereka. Dengan duit yang mereka ada mereka mampu untuk mendapatkan tutor terbaik untuk anak anak mereka dan suasana pembelajaran yang sangat selesa. Dengan segala kemudahan ini tidak hairanlah anak anak mereka boleh mencapai keputusan yang cemerlang dalam pelajaran mereka berbanding dengan anak anak di luar bandar dari keluarga susah yang kemudahan belajarnya sangat terhad. Semua orang inginkan yang terbaik untuk anak anak mereka tetapi janganlah sehingga kita lupa untuk membantu kepada yang memerlukan setelah kita mendapat apa yang kita hajati.

    ReplyDelete
  28. Attagirl !!! Double thumbs up on non-sidings positive feedbacks.

    ReplyDelete
  29. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (fredrickpetersonloan@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
    Regards,
    Fredrick Peterson pasukan pelaburan

    ReplyDelete
  30. Kalau MRSM Alor Gajah, ada menawarkan kursus MRSM IGCSE. Memang ikutkan Mara menawarkan kepada mereka yg berpendapatan rendah TETAPI...MRSM IGCSE ni exam paper datangnya dari United Kingdom. Setiap paper kosnya GBP 40.10 kalau convert ngan duit malaysia dah berapa?. Buku2 IGCSE juga kena beli sendiri. Buku2 IGCSE juga di dalam Great Britain Pound. Logiknya bagaimana mereka yang berpendapatan rendah nak tanggung kos yang membebankan ini unless mereka mendapat biasiswa. Setahu saya biasiswa Mara ada beri atau tidak saya tak pasti. Kalau ambik MRSM biasa mmg takde masalah. Kalau MRSM IGCSE mmg mahal. Saya rasa mereka yang kaya tu anaknya mengambil MRSM IGCSE.

    ReplyDelete
  31. Today juga baca sebab saya tidak kaya tetapi sederhana saja. Minggu depan ana k bongsu saya akan mendaftar di mrsm Alor Gajah dan mengambil MRSM IGCSE...Berapalah Kos nak kena ni...

    ReplyDelete
  32. Bersyukur lah dgn nikmat yg Allah SWT berikan kepada kita. Kita jgn bersikap dengki dgn apa yg kita semua dapat. Jika kita dengki antara satu sama lain nescaya Allah akan menarik nikmat yg kita perolehi sekarang ini. Kita juga jgn kufur dgn nikmat yg Allah berikan. Sebaliknya kita sama-sama menikmati rezeki Allah ini. Kejayaan utk belajar di MRSM ini adalah rezeki dan nikmat Allah. Jadi kita gunakan sebaik mungkin supaya kita tidak menjadi insan yg kufur nikmat...Insyaallah...

    ReplyDelete
  33. saya merupakan bekas pelajar mrsm dari keluarga miskin yg masuk mrsm dengan keputusan 3A dari 5 subjek. Alhamdulillah suasana kondusif di mrsm dengan kualiti guru dan pengajaran di mrsm saya berjaya memiliki ijazah pertama perubatab seterusnya Master dan Phd. Saya rasa ibu bapa berada ie dengan pendapatan puluhan ribu sebulan perlu memberi laluan kepada keluarga berpendapatan rendah dan sederhana tak kira dari bandar atau pun kampung. jumlah yang memohon setiap tahun menjangkau puluhan ribu sedang tempat disediakan adalah sanagt terhad. bayangkan jika ada 30 MRSM dan setiap mrsm mengambil 100 pelajar, jumlah terpilih adalah seramai 3000 orang. jika 10% darinya diberi kepada anak bekas pelajar yg mampu serta pelajar berada lain sekita 300 orang pelajar miskin yg mungkin kurang cemerlang dalam entrance exam akan tersisih. 300 mungkin kecil bagi kita yg bergaji ribuan sebulan tapi amat besar maknanya bagi seorang guru bergaji rm3000 seisi rumah dengan anak 5 orang atau seorang penoreh getah yg anaknya hebat disekolah ulu tembeling tapi sekadar meraih 4a 1 b dlm upsr. beranikah kita mengatakan anak yg kekurangan 1 A tidak boleh cemerlang jika diberi peluang terbaik? at the end of the day we are the only one that know weather we have actually unknowingly discrimated another poor child who potentially can break the poverty chain in his/ her family

    ReplyDelete
  34. Memang asasnya MRSM adalah untuk golongan kurang mampu. Tapi melihat kepada permintaan, nampaknya ramai yang berminat dengan MRSM. Walaupun rata-ratanya SBP di bawah KPM juga memainkan peranan yang sama. Mengapa orang ramai tidak sibuk pula membicarakan tentang SBP KPM sana?
    Atau kerana adanya keistimewaankah dalam MRSM? Namun terlihat ramai juga yang apabila anak-anak mereka diterima masuk ke MRSM, mereka liat untuk bermacam-macam bayaran yang sepatutnya mereka bayar. Apakah mentaliti mereka menganggap MRSM lebih dikhususkan kepada Bumiputera maka segalanya akan dibekalkan percuma?

    Tidak kurang juga orang kaya-kaya yang teringin memasukkan anak-anak mereka ke MRSM. Jadi pihak pengurusan MARA bercadang mewujudkan MRSM berbayar untuk golongan yang mampu membayar. Biar semua dapat merasa. Yang mampu buat cara mampu. Ini pun bukan semua MRSM akan ditukarkan kepada MRSM Berbayar. Bila nak buat MRSM berbayar untuk golongan kaya ada orang marah. Baca belum habis sudah nak melenting.

    Paling tidak dinafikan ialah, memang kesemua MRSM lebih mengutamakan golongan yang kurang mampu. Tapi sikap golongan yang kurang mampu ini pula banyak memberi masalah. Ramai pula anak-anak mereka ini yang sibuk nak berhenti selepas beberapa ketika atau minggu masuk MRSM. Jenuh guru-guru dan kaunselor memujuk. Seolah-olah anak-anak ini lebih berkuasa berbanding ibu bapa mereka. Bahkan anak-anak ini pula yang memaksa atau mengancam ibu bapa mereka supaya mengeluarkan mereka dari MRSM. Ibu bapa dari kalangan yang kurang mampu ini pula seperti kalah dengan anak-anak mereka. Akhirnya menurut kata dan mengeluarkan anak mereka dari MRSM. Alasan selalunya tidaklah konkrit sangat. Biasanya alasan tiada kawan. Sungguh dangkal alasan itu.

    Hurmmm..... Apabila berlaku kekosongan, siapakah pula yang patut diisi? Cer jawab... Bukan senang nak cari calon baru lagi. Bukan kerja yang senang nak menguruskan pelajar yang sekejap masuk dah nak keluar...

    Mentaliti sangat penting....

    ReplyDelete
  35. Razi, agree with you...semua orang kena rasional zaman sekarang siapa yg maju akan terus ke depan.termasuk anak di bandar or luar bandar.semuanya dinilai sama rata dan adil.bukan setakat ujian UKKM, interview juga telah dilaksanakan untuk menguji sejauhmana keupayaan pelajar sebenar.bukan bergantung kepada keputusan peperiksaan UPSR semata-mata...jadi, tidak hairan jika yg berpotensi sahaja dipilih masuk mrsm... maksud yang BERPOTENSI ini tidak kira sama ada yg taraf miskin, kaya atau sederhana..yg penting bukan setakat masuk mrsm, tetapi proses penyesuaian di mrsm itu sendiri yg mana majoriti yg berjaya akan terus tinggal dan belajar di mrsm. tidak kira siapa...

    tiada siapa yang kaya..tiada siapa yg miskin...ibubapa jangan didik anak2 jurang ini kerana kelak menimbulkan ketidakpuasan dan kebencian mereka sedangkan kita semua adalah sama di sisi Tuhan.tiada bezanya..belajarlah menghormati hak asasi orang lain.masing2 ada hak untuk belajar dan hidup bagaimana.as a muslim, siapalah kita ni nak mengatur kehidupan orang lain? Allah yang mengatur kehidupan kita.jangan dipertikai.Allah janji siapa berusaha pasti berjaya...

    ReplyDelete