Wednesday 22 January 2014

PORT KLANG FREE ZONE (PKFZ) SANGAT BERHANTU.? MCA JATUH KERANA NYA


25 Oktober yang lalu, Mahkamah Tinggi melepaskan  dan membebaskan Y Bhg Tun Dr Ling Liong Sik daripada tuduhan menipu Kerajaan bwehububg kes Zon Bebas Pelabuhan klang (PKFZ). Pejabat Peguam Negara tidak akan membuat rayuan.

Pada 12 Januari pula, Mahkamah Tinggi membebaskan Tan Sri Chan Kong Choy dari tuduhan menipu Perdana Menteri Tun Abdullah berhubung kes PKDZ kerana Peguam Negara menarik balik tuduhan ekoran pembebasan Tun Dr Ling.

Kedua dua kes rasuah atau penyelewengan ini sedikit sebanyak telah menjejaskan imej MCA. MCA yang senomin dengan Kementerian Pengangkutan sebelum ini, amat memalukan Kerajaan BN dan dijadikan bahan gurau senda DAP dan pembangkang.

Pakatan Rakyat sedang cuba `create perception’ isu yang keputusan pembebasan Tun Dr Ling dan Tan Sri Chan daripada pertuduhan rasuah atau penyelewengan adalah campur tangan BN.

Dengan kepimpinan baru MCA mulai 21 Disember 2013, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berpeluang mengembalikan sokongan kaum Cina kepada MCA dan BN, selaras dengan saranan Pengerusi BN dan PM supaya MCA melaksanakan 4 R iaitu:-  
Reunite (Penyatupaduan semula)
                        Restrategise (Penyusunan semula strategi)
                        Reinvigorate (Pengcergasan semula)
                        Reestablish (Pembinaan semula pengaruh)


MCA ambil lah peluang membantu BN memenangi PRU14 dengan memastikan setiap ahli dan penyokong MCA mengundi BN. Selain itu menambah sokongan 10-20 peratus lagi dari kalangan kaum Cina. 

No comments:

Post a Comment