Penulis amat bersetuju dengan
kesemua 11 intipati ucapan Tun Daim yang diringkaskan oleh kekawan blogger
CELAH GELEGAR. Intipati tersebut ialah mengenai kelemahan pentadbiran Kabinet Datuk
Sri Najib yang perlu diambil perhatian. Tun Daim telah menyampaikan mesej
tersebut di dalam satu Majlis anjuran UMNO Merbok di Dewan Kismec pada 18
Januari 2014..
Intipati yang diringkaskan
ialah seperti yang tertera dibawah:-
1- Isu kenaikan harga barang kerana kerajaan gagal mengawal.
2- Isu kenaikan harga tol. Kerajaan sepatutnya mengkaji perjanjian yang lama untuk dilanjutkan bukan menaikan kadar.
3- Isu pengurangan Subsidi yg selama ini dinikmati rakyat perlu diteruskan dengan mengurangkan perbelanjaan kerajaan dimana rakyat nampak kerajaan boros dlm perbelanjaan negara. Terlalu banyak wang dibelanjakan utk perkara yg tidak patut dan tidak memberi pulangan yang baik kepada rakyat dan negara.
4- Kenaikan elaun dan gaji kakitangan kerajaan juga mempengaruhi harga barang.
5- Menteri2 tidak pandai explain isu2 yg dibangkitkan rakyat. Buatkan rakyat marah.
6- PM selaku menteri kewangan tidak bijak menguruskan perbelanjaan negara.
7- Ketika negara dilanda bencana banjir. PM dan ada juga menteri2 yg bercuti diluar negara.
8- Tun meramalkan BN akan tewas sekiranya PRU diadakan ketika ini atau didalam keadaan yg sebegini rupa.
9- BN masih kuat dan memerintah kerana masih mendapat sokongan orang Melayu. Sepatutnya Melayulah yg perlu mendapat lebih manfaat daripada pemerintah.
10- Perbelanjaan besar dalam perkara2 'mengambil hati' kaum Cina adalah kerja yg sia-sia dilakukan PM kerana mereka masih dan tidak akan menyokong kerajaan BN.
11- Tun juga persoalkan kenapa Melayu tidak dijaga.
12- Terlalu mengikut kehendak para penasihat dalam menentukan dasar yang akhirnya merugikan Melayu
Penulis ada menulis mengenai
peri pentingnya BN/UMNO memberi tumpuan `barang yang sedang di kandong’ supaya
tidak keciciran dan jangan terkejar `sangat’ atau `langsung’ bayang bayang.
Dalam hal ini, penulis meminta BN/UMNO `concentrate’ kepada 55-60 % pengundi penyokong
Melayu khasnya dan pengundi /penyokong Cina dan India (yang melebihi 60 peratus
tinggal di luar bandar) yang memangkah BN. Umum tahu 80 peratus kaum Cina dan
50 peratus kaum India daripada jumlah pengundi berdaftar, tidak (dan tidak akan) menyokong BN. Kelompok
ini tidak perlu diberikan harapan kerana mereka adalah berstatus tegar anti BN
tanpa sebab dan amalan rasa dendam DAP.
Jesteru itu, penulis amat
setuju dengan saranan Tun Daim yang peruntukan
ingin `mengambil hati’ kaum Cina dan India yang berada didalam kelompok
tersebut mesti dikurangkan dan diberhentikan. Peruntukan tadi harus disalurkan
kepada kelompok yang menyokong.
Tindakan popular Kerajaan
adalah untuk memberi peruntukan dan bantuan kepada semua tanpa sempadan dan
ideologi. Tindakan popular ini jika tidak diteliti baik boleh memakan diri.
Datuk Mukhriz, Tun Daim dan sebilangan lain memberi amaran bahawa tindakan
popular tidak semestinya mengembalikan sokongan kepada BN. Niat BN baik di mana
kemakmuran kewangan negara di nikmati bersama tetapi mereka ini tidak mahu
bersyukur. Mereka `claim’ itu duit dan
hak mereka.
Apa dia peruntukan yang
dikatakan tadi sebagai `mengambil hati’ orang Cina? Penulis harap ia
diperjelaskan dan diberikan justifikasi. Peruntukan pendidikan? Tambatan Banjir
di beberapa kawasan? Pembaikan Jalanraya setempat? Peruntukan Sambutan Tahun
Baru Cina? Biasiswa? Geran Penyelidikan dan Komersialisasi? Pinjaman dengan
faedah rendah? Kesihatan? Perumahan Kos Rendah dan Sederhana? Cukai tanah dan
harta yang berbeza mengikut status? Dan banyak lagi.
Perlu berhati hati supaya
kaum Cina TIDAK melihat ia sebagai tindakan diskriminasi oleh Kerajaan. Media
sosial mereka lebih tajam dan pandai bermanupulasi daripada media arus perdana
Kerajaan. Sebenarnya DAP berjaya membuat kaum Cina` terasa’ kaum Cina tersisih
dan di diskriminasi oleh Kerajaan. Dengan kaum Cina jelata menerimanya sebagai
dendam dan telah ditunjukkan di dalam PRU 12 dan 13 yang lalu dengan bantuan
Anwar Ibrahim. Jika ada 100 orang dan mengikut kependudukan Malaysia, orang
Melayu ada 6 orang, Cina ada 3 dan India 1 orang, tentulah orang Melayu akan
dapat RM6 dan Cina RM3. Mana boleh sama. Orang Cina hendakkan samarata dari
segi peruntukan masjid, persekolahan, bantunan biasiswa dan lain lain, which is
not logical.
Orang Melayu tidak pula
terasa irihati dan cemburu kekayaan yang dimiliki oleh kaum Cina tetapi apabila
Kerajaan cuba dan sedang membantu mengurangkan jurang perbezaan. Dari segi
mikro, jika jiran Cina di Taman Perumahan penulis mempunyai simpanan wang
RM200,000, kita mesti menyimpan RM100,000. Bagaimana nak buat ? Jika jiran Cina
mempunyai 3 kereta mewah, kita harus memandu 1 kereta mewah juga. Bagaimana
boleh mencapai impian tersebut? Jika jiran Cina mempunyai perniagaan, kita juga
perlu menjurus kearah perniagaan juga. Jika jiran Cina mempunyai estet mini 100
ekar Kelapa Sawit, bagaimana kita hendak memiliki 20 ekar tanah bertanam kelapa
sawit? Ini yang Kerajaan cuba lakukan untuk kaum Melayu dan Bumiputera.
Jumlah penduduk Melayu dan
Bumiputera melebihi 70 peratus dan amat wajar mereka diberikan perhatian dan
bantuan. Kaum Cina hanya 26 peratus dan selebih India tetapi kelompok ini
menguasai ekonomi. Mereka ini tergolong di dalam pendapatan isi rumah sederhana
dan mewah. Mereka hidup bersendirian dan tidak perlu bercampur dengan orang
lain. Mereka `independent’ manakala orang Melayu `dependent’.
Penulis berpendapat melalui
program memperkasakan ekonomi kita dapat mengurangkan perbezaan ekonomi Cina
Melayu. Kerajaan tidak perlu `merampas’ dan mengambilalih perniagaan Cina,
tetapi `create a bigger cake’ supaya kaum Melayu dapat aktif dalam perniagaan.
Kerajaan sudah melancarkan
program Memperkasa Usahawan Bumiputera beberapa bulan yang lepas dan diharap ia
berjalan terus dan mencapai objektif. Potensi untuk gagal amat tinggi jika
tiada pemantauan terus daripada PM dan TPM sendiri. Faham sahaja lah delima CEO
yang ingin mencapai KPI yang ditetapkan berbanding dengan agenda Melayu /
Bumiputera di dalam ekonomi negara.
Penulis percaya jika ekonomi
orang Melayu dan Bumiputera dapat diperkasakan dan pemilikan ekonomi Melayu /
Bumiputera di naikkan ke paras 50-70 peratus, bukan sahaja jurang ekonomi itu
dapat dikurangkan, malah perpaduan nasional akan mekar semula. Kaum Cina
terpaksa `berbaik baik’ dengan orang Melayu. Apabila kuasa ekonomi meningkat,
peniaga Cina ( majoriti kaum Cina adalah peniaga) akan bersaing untuk
mendapatkan pelanggan. Jika peniaga hardware Bumiputera melambak lambak, kontraktor
Bumiputera akan membeli bahan binaan daripada hardware Bumiputera. Jika kedai
dobi Bumiputera melambak, pelanggan Bumiputera akan menyokong kaumnya juga. Bengkal
motokar dan motosikal serta basikal bumiputera mesti diperbanyakkan.
Distributor kereta segmen sederhana dan rendah mesti terus diperkayakan. Pusat
Servis di meriahkan. Kedai Tayar, Aksesori dan Hawa Dingin Bumiputera perlu
mendapat perhatian Kerajaan. Jadikanlah bisnes Melayu / Bumiputera yang disebut
diatas seperti pertumbuhan warong, kedai makan dan restoran dari segi
bilangannya.
Apabila Melayu / bumiputera
kaya, mereka boleh membeli supplemen kesihatan, anak anak diberikan makanan
yang sihat yang mencerdaskan otak, boleh menghantar anak kelas agama yang baik
dan padu, menghantar anak ke Akademi Golf, Kuda, Renang mahupun bolasepak.
Orang Melayu / Bumiputera akan lebih ramai minum kopi di Starbucks atau Old
Town White Coffee serta bergaul dengan kaum Cina lain. Ramai juga yang akan
berkenderaan mewah dan kediaman strategik.
Andaikata Melayu dan
Bumiputera sudah kaya, kenaikan harga barang yang bukannya mendadak teruk itu,
boleh di `absorb’ kerana kenaikan
barangan di Malaysia bermusim dan bersebab. Bak tulisan Prof Dr Muhaya, dengan
kekayaan, kita akan hidup selesa, dapat menjaga kesihatan supaya mudah
beribadat kepada Allah, senang menderma dan bersedekah kepada yang memerlukan
dan menunaikan haji.
Niat Kerajaan baik tetapi tidakan
`menarik subsidi’ berlaku di dalam tempoh dekat dengan `musim harga barang
naik’. Ia membebankan rakyat berpendapatan sederhana dan miskin.
Merasionalisasi subsidi dan kenaikan elaun dan gaji kakitangan sebagai
contohnya. Kerajaan menarik 10-20 sen subsidi minyak yang menyebabkan harga
runcit RON95 naik kepada RM2.10. Ini menyebabkan penjimatan perbelanjaan Kerajaan
RM1.2 bilion setahun. Wang penjimatan ini bukan untuk memungkinkan para PM, TPM,
Menteri dan kakitangan Kerajaan `enjoy sakan’ tetapi 80 peratus daripada RM1.2
bilion kepada pembangunan dan 20 peratus kos pengurusan.
Kenaikan harga minyak mencetus
`tsunami’ harga barangan lain dengan bantuan peniaga yang rakus mencari
keuntungann DAN tidak kurang juga gempar gebur dan `kemahiran semulajadi’
Pakatan Rakyat . Sebelum ini, pengumuman kenaikan gaji seluruh kakitangan
termasuklah pensyarah. Seperti biasa, para penjual dan peniaga mengambil
kesempatan dengan kenaikan gaji kakitangan kerajaan dengan menaikkan harga
barangan. Dengan niat untuk memberikan pengiktirafan kewangan kepada kakitangan
kerajaan, ia membawa kepada implikasi lain pula.
Sehubungan dengan itu,
kombinasi perkasakan usahawan Melayu / Bumiputera dan `menjaga ’ keperluan
Melayu / Bumiputera daripada keciciran, ia akan menjadikan BN/UMNO lebih kuat
daripada prestasi masakini. Selain usahawan Melayu /Bumiputera di bantu dari
segi pembaiyaan projek, pemasaran, latihan, pembangunan produk dll, Kerajaan
perlu terus membantu kaum ini dar segi peluang pekerjaan, latihan teknikal dan
bahasa antarabangsa, peluang menjawat jawatan tinggi dalam GLC Nasional dan
pekilang swasta.
Penulis cadangkan Kerajaan
mengalakkan pekilang multinasional adakan kuota pekerjaan di perniagaan mereka.
Ini memberi peluang pekerjaan baik dan gaji terbaik. Ini adalah permasalahan
terbesar pekerja Melayu/ Bumiputera hadapi. Diskriminasi berlaku dari peringkat
`interview’ lagi. Calon Melayu Bumiputera tidak dipanggil di temuduga. Setelah
dilantik bertugas, tangga gaji yang diberikan berbeza diantara Melayu dan Cina
(subjektif), jawatan yang rendah dan tugas kerja yang kadang kadang mendera. Di Melaka, ia berlaku secara terang
terutamanya di sektor pelancongan. Sektor ini dimonopoli oleh kumpulan tertentu
sahaja dengan bantuan politikus Melayu juga. Sebab itu, usahawan Melayu
Bumiputera wajar menerajui sektor pelancongan di Melaka di dalam tempoh 5-10
tahun. Kerajaan Melaka ada kuasa `mencorakkannya’ Struktur pelancongan Melaka
samada baik atau buruk dahulu, kini dan selamanya adalah hasil dasar pemimpin
dan Kerajaan. Pelancongan diperlukan di Melaka tetapi bukan diskriminasi kerja
yang di tonjolkan dan diamalkan.
No comments:
Post a Comment