Sunday 8 December 2013

RAMAI PEMIMPIN MCA NAK JADI PRESIDEN. DATUK SERI DR CHUA SOI LEK TAK TANDING.



Penulis telah menulis beberapa artikel mengenai persengketaan dan perebutan jawatan Presiden MCA dan Timbalan Presiden.

Setakat Ahad, Datuk Seri Ong Tee Kiat, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Gan Pien Sieu sahkan bertanding jawatan Presiden. Ramai yang sedang menunggu keputusan dan pengumuman Datuk Seri Dr Chua Soi Lek YANG BELIAU TIDAK BERTANDING. Datuk Dr Wee Ka Siong dan Datuk Donald Lim Siang Chai akan berentap jawatan Timbalan Presiden.

Melihatkan kepada kegahriahan pemimpin MCA, pada pendapat penulis, MCA ini sukar hendak di perbaiki atau dibina kekuatannya di dalam masa sesingkat ini. Mungkin 10 tahun lagi kot apabila pemimpin dan ahlinya kurangkan perselesihan faham dan buang cita cita terlalu tinggi mereka.

Pada hakikatnya, menjadi Presiden MCA pada zaman PRU12, PRU13 dan mungkin PRU14 amat sukar, tidak popular dan meyulitkan. Landskap politik Negara menunjukkan 90 peratus pengundi berdaftar Cina tidak menyokong BN termasuklah MCA dan Gerakan. DAP terlalu kuat buat MCA dan Gerakan dan PPP. Sepatutnya ramai pemimpin yang mengelakkan diri dari merebut jawatan Presiden tetapi sudah terbalik. Ramai pulak berkejaran ingin menjadi Presiden.

Kesimpulannya, perhimpunan tahun ini, penulis cadangkan ahli MCA carilah Presiden yang boleh SATUPADUkan ahli MCA terlebih dahulu. Semua kem atau kumpulan atau `orang Presiden’ mesti dibubarkan dan menjadi satu. Realitinya walaupun mereka mempunyai ramai penyokong, kepandaian dan kelebihan tersendiri, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Ong Tee Kiat tidak ada `criteria’ menYATUPADUkan ahli MCA.  Ahli MCA kena cari calon lain yang dihormati, dipercayai dan rajin bekerja. Mungkin ahli Veteran atau `orang luar’.

Setelah bersatupadu, ahli MCA boleh cari dan pilih Presiden yang boleh menarik masyarakat Cina menyokong kembali MCA dan BN.


Penulis `tabik hormat’ kepada Gerakan yang pemimpinnya lebih sederhana dan `tidak gila kuasa’. Mereka  bertanding pun di dalam suasana kekeluargaan. Yang kalah pun tidak kecewa dan tidak dipinggirkan. Yang menang, tidak sombong dan mempelawa yang kalah bersama sama memajukan Gerakan. Lihat pemilihan Presiden, AJK  dan Ketua pemuda. Penuh dengan kemesraan. Penulis ramalkan Gerakan akan lebih cepat bangkit daripada kekalahan PRU12 dan PRU13 berbanding dengan MCA.

3 comments:

  1. 所有马来西亚马华公会的会 员,
    我们叶金福律师马华公会鹅麦主席及叶君汉马华马青党主席鹅麦呼吁所有马华党成员在十二月的选举支持Donald Lim Siang Chai,因为他是老党员,有道德,经验丰富。

    不要支持Dr Wee Ka Siong,因为他年轻,经验不足,甚至道德有问题
    Kepada seluruh Ahli-ahli MCA Malaysia,
    Kami Yip Kum fook lawyer Ketua MCA Gombak dan Yip Jiun Hann MCA pemuda MCA Gombak menyeru semua Ahli-ahli MCA pada pilihan MCA Disember ini sokong lah Saudara Donald Lim Siang Chai bertanding Naib Pengurusi MCA kerana beliau Ahli lama, bermoral dan berpengalaman.

    Jangan pecah tiket kepada Saudara Dr Wee Ka Siong, kerana beliau muda, kurang pengalaman dan moral pun ada masalah

    MCA GOMBAK

    ReplyDelete
  2. Kepada pergurusi DATUK SRI LIOW TIONG LAI Parti MCA dan Ahli-ahli jawatan Kuasa Tinggi parti MCA Malaysia.

    Kami ingin menberitahu kepada Ahli-ahli MCA, ia itu bahawa ketua cawangan Gombak MCA YIP KUM FOOK dan (anaknya) YIP JIUN HANN KETUA BELIA MCA GOMBAK, kedua-dua nya perangai sangat buruk di masyarakat orang Cina di Malaysia, khasnya di Kepong, Rawang dan Selayang.

    Mereka kaki penipu sanggup memakan wang SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, membakar Tokong India di Taman Daya, Kepong, tipu wang wanita sampai merosak keluarga orang lain……..

    Ketamakan itu sangat kejam, ini adalah perkara yang benar, pemimpin MCA bolih turun pandang menyiasat dengan mata sendiri di kediaman(Yip Kum Fook) Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur.

    Mereka pandai bermanis-manis di mulut tetapi hati nya bersenbunyi pisau bermuka dua, dia amat berbahaya.

    Ketika ini mereka merancang bersendar kepimpinan baru apa bila kekalahan Donald Lim Siang Chia. Untuk mengembalikan kekuatan parti MCA, Kami harap pemimpin parti MCA mengambil perhatian atas orang yang sedemikian.

    Kalau tidak kami yakin nama yang kebaikan parti MCA akan terpengaruh dan tenggelam di Malaysia.

    Yang besar

    AJK SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR

    ReplyDelete
  3. Kepada seluruh rakyat Malaysia yang dihormati,

    Dengan hormatnya sini, Kami ingin memaklumkan bahawa “MCA GOMBAK” YIP KUM FOOK(YIP KUM FOOK & ASSOCIATES), LOW MEI LAN(ISTERI) dan anak mereka YIP JIUN HANN yang berjalan tugas sebagai lawyer di alamat : NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR (YIP JIUN HANN & ASSOCIATES)

    Harap semua rakyat Malaysia mengambil perhatian dan jauhkan orang yang tersebut kerana jangan terkena tipu

    Mereka sangat jahat dan hatinya hitam(kejam), sanggup menipu wang wanita, merosak keluarga orang lain dan sendirinya memakan wang Temple, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, dan berpura-pura merepot ke polis resit hilang.........harap perhatian

    Sekian dimaklumkan,

    Terima Kasih

    SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES
    KAMI HANTAR MESEJ INI SEBAB RAMAI ORANG KENA TIPU DAN PEMINTASAN DI KEPONG...HARAP ORANG RAMAI BERJAGA-JAGA DENGAN MEREKA TERSEBUT

    ReplyDelete