Wednesday 28 August 2013

INDIA BAKAL MENDOMINASI SUKAN BADMINTON DUNIA DALAM 5 TAHUN

Salam Kemerdekaan
Penulis menonton Indian Badminton League yang berlangsung di Pune, India.Kejohanan ini adalah kejohanan antara kelab kelab di India tetapi pemain pemain kelab tersebut 50 peratus adalah pemain badminton dari luar negara.

Antara kelab kelab yang terlibat ialah Pune Pistons, Banga Beats, Krrish Delhi Smasher, Mumbai Masters. Hyderbad Hotshots and Awadhe Warriors.

Daripada Liga tersebut, penulis dapati ramai pemain India yang berbakat dan tinggi lampai baik lelaki mahupun perempuan.Penulis yakin dengan kekerapan Kejohanan Liga dapat diadakan dan program kejurulatihan yang baik, India mampu menandangi China di dalam melahirkan ramai pemain badminton bertaraf dunia. India pernah melahirkan jaguh dunia seperti Prakash Padukone

Pemain dari Europah, China, Russia, Malaysia, Indonesia dan Thailand menjari pilihan kelab kelab India. Antaranya bayaran, polisi terbuka Persatuan Badminton India dan negara lain  dan bahasa. Bahasa Inggeris menjadi bahasa pertutran di India.


Peminat dan penonton sukan badminton adalah baik sekali.Stadium penuh.Penulis harap walaupun jumlah penduduk Malaysia amat kecil berbanding India dan China, Malaysia masih berupaya melahirkan Datuk Lee Chong Wei.Malaysia kena lahirkan 10 orang sestandard Datuk Lee setiap masa.

No comments:

Post a Comment