Wednesday 25 September 2013

JALAN MERASA BERSALAH MENJADI MELAYU-DATIN PADUKA SHUHAIMI BABA `TANDA PUTERA’.



Penulis tertarik dengan pendapat Datin Paduka Shuhaimi Baba yang mengulas tentang filem arahannya Tanda Putera.

Beliau tidak sangka filem ini menjadi kontroversi teruk. Pengundi dan penyokong DAP tidak mahu melihat jasa besar dua pemimpin negara iaitu Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail, di filemkan.  Filem ini turut menayangkan sebab menyebab berlakunya kejadian rusuhan kaum 13 Mei yang pada tulisan sejarah dan rekod PDRM, ahli dan penyokong DAP telah mencetuskan kemarahan orang Melayu. Lebih kontroversi ia melibat pemimpin UMNO dan orang Melayu.

Pelbagai cara digunakan supaa file mini tidak berjaya. Kritikan dan mainan social media mereka diledakkan supaya rakyat takut atau was was dengan sejarah negara.

Permainan psikologi mereka amat jijik. Mereka cuba mewujudkan keadaan yang menjadi seorang Melayu itu kesalahan dan jika menonton filem Tanda Putera itu seolah olah tidak ada klas, kuno dan buta sejarah. Terbalik pulak.

Penulis sarankan Datin Paduka dan pengeluar filem yang lain jangan putus asa. Keluarkan filem sejarah  banyak banyak sampai mereka tidak tidak larat membuat kontroversi.

Lihat DS Najib Tun Razak, beliau dengan bangganya mengumumkan agenda memperkasakan ekonomi Bumiputera yang melibatkan 5 teras dengan harapan orang Melayu dan Bumiputera akan berpendapatan tinggi, berpelajaran tinggi dan berjaya di dalam perniagaan, sama taraf dengan kaum Cina dan India. Ekonomi apabila sudah meningkat, kuasa membeli pun meningkat dan barulah sama taraf sosioekonomi. Keadilan masyarakat boleh boleh diwujudkan. Respect each other will come.

Blog Gerakan Anti PKR dan beberapa blog lain sangat aktif menyeru agar dilakukan pembaikotan keatas barangan dan produk kaum Cina. Jika semua Melayu dan Bumiputera menyahut seruan tersebut, dengan memerikan keutamaan membeli barangan Bumiputera, cepatlah pencapaian keadilan sosio ekonomi masyarakat.


Segala usaha untuk menjatuhkan Melayu dan politik Melayu dan Islam mesti ditentang melalui usaha berganda. `Double our effort’. Jikalau kaum itu masih bermain api, minta DS Najib dan Kerajaan tambah peruntukan pendidikan, dana menguasai ekuiti dan memiliki hartanah dan keusahawanan.

2 comments:

  1. Orang Melayu-Islam dan Bumiputera adalah 70% atau 21 juta dari 30 juta penduduk di negara ini. Maka sebagai majoriti kita ada hak yang lebih ke atas negara ini kerana ia merupakan hak asasi Melayu-Islam dan Bumiputera.

    ReplyDelete
  2. AMAT BERSETUJU DENGAN PANDANGAN ANDA

    ReplyDelete