Monday 30 September 2013

TUN Dr MAHATHIR :TUN ABDULLAH:DS ANWAR IBRAHIM DI MATA TAN SRI AZIZAN RAZAK

Tun Dr Mahathir lebih selesa dan rapat dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak berbanding dengan Tun Abdullah, DS Anwar Ibrahim dan juga Lim Kit Siang.

Tun Dr Mahathir hadir di Majlis Pengkembumian Tan Sr Azizan walaupun Tun Dr tahu ramai pemimpin dan penyokong PAS DAp dan PKR hadir pada majlis tersebut.

Sebelum ini semasa menjawatan jawatan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan mengurniakan `pingat' kepada Tun Dr Mahathir walaupun berlainan parti.

Hubungan baik terus ditunjukkan apabila Tun Dr Mahathir melawat Tan Sri Azizan semasa beliau uzur dan di rawat di Hospital Pualau pinang dan Kedah.

Tun Dr Mahathir, walaubagaimanapun, tidak berminat untuk berjumpa di pentas dengan DS Anwar, apabila disyorkan bercakap tentang TPPA. Begitu juga dengan Tun Abdullah. Program yang dihadiri Tun Abdullah, Tun Mahathir akan mengelak menghadirinya.

Pada penulis ia lebih menyakitkan hati apabila orang sendiri (parti UMNO) berselesih faham dengan `orang luar' (parti DAP,PKR dan DAP). Kita akan lebih merasa marah jika isteri kita yang telah dikenali begitu lama dan rapat, mengkhianati diri kita.

Mungkinkah Tun Dr Mahathir selesa dengan Tan Sri Azizan? Mungkin mereka orang Kedah kot? Tun Abdullah dan DS Anwar Ibrahim orang Pulau Pinang aje.

Selain itu kehadiran Datuk Mukhriz, Datuk Zambry dan pemimpin UMNO yang lain, jelas menunjukkan politik melangkaui sempadan perhubungan. Mereka semua `at ease' ketika berada di kubu kuat PAS  dan dikelilingi oleh penyokong/pengundi pakatan rakyat.

Sesunggohnya Tun Dr Mahathir, Datuk Mukhriz, Datuk Zambry dan pemimpin UMNO yang hadir (serta twitter DS Najib dari Amerika Syarikat dan Tan Sri Muhyiddin) adalah contoh baik yang boleh diamalkan oleh semua manusia.

No comments:

Post a Comment